Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1836
Title: Desarrollo de la creatividad mediante el juego de construcción con material didáctico no estructurado en el Centro de Educación Inicial de Innovación UNAE, Azogues, Cañar-Ecuador
Authors: Guayllazaca Quinchi, Jessica Silvana
Quillay Lojano, Mónica Valeria
metadata.dc.contributor.advisor: González Sanmartín, Vilma Azucena
Keywords: Creatividad;Educación Inicial;Juego de construcción;Creativity;Early Education;Construction game
Issue Date: 15-Sep-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;36
Abstract: The research arises as a result of having evidenced the need of virtual educational strategies to develop the creativity of students between 3 and 5 years old, in the Early Education Innovation Center of UNAE, Azogues, Cañar-Ecuador. The purpose was to generate a flexible and versatile educational proposal based on the construction game with unstructured didactic materials as an innovative teaching-learning strategy that allows to increase the creative capacity of the infants at the center. Calero (2011) is considered the main theoretical reference, who defends the idea that educating in creativity is educating for change. The project was carried out with the participation of 18 boys and girls, with their families and their teachers. The methodological framework responds to the socio-critical paradigm, under a qualitative approach, the application method is the Participatory Action Research and the use of research techniques such as: participant observation, documentary analysis, interviews and focus groups. The results obtained are framed in the identification of strengths and weaknesses, as well as the effects caused during the virtual piloting based on the construction game with unstructured didactic materials as part of the training process, which served as a basis for the design of an educational proposal aimed at increasing creativity in childhood
Description: La investigación surge a raíz de haber evidenciado la notoria escasez de estrategias didácticas virtuales en las que se potencie el desarrollo de la creatividad de los educandos de 3 a 5 años del Centro de Educación Inicial de Innovación UNAE1 , Azogues, Cañar-Ecuador. Por ello, se planteó como propósito generar una propuesta educativa flexible y versátil basada en el juego de construcción con materiales didácticos no estructurados como estrategia de enseñanza-aprendizaje innovadora que posibilite el acrecentamiento de la capacidad creativa de los infantes de dicho establecimiento. Se estima a Calero (2011) como el principal referente teórico, quien defiende la idea de que educar en creatividad es educar para el cambio. El proyecto se llevó a cabo con la participación de 18 niños y niñas, con sus familias y sus docentes. El marco metodológico responde al paradigma socio crítico, bajo un enfoque cualitativo, el método de aplicación corresponde al de Investigación Acción Participativa y la utilización de técnicas de investigación tales como: la observación participante, el análisis de información documental, la entrevista y los grupos focales. Los resultados obtenidos están enmarcados en la identificación de fortalezas y debilidades, así como también en los efectos causados durante el pilotaje virtual con base en el juego de construcción con materiales didácticos no estructurados como parte del proceso formativo, los cuales sirvieron como fundamento para el diseño de una propuesta educativa orientada al incremento de la creatividad en la infancia.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1836
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TT7.pdfTexto completo1.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.