Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1842
Title: Formación laboral en jóvenes con Discapacidad Intelectual de la “Unidad Educativa Especial del Azuay, UNEDA”
Authors: Encalada Ordóñez, Iván Santiago
metadata.dc.contributor.advisor: Vásconez Campos, Miguel Eduardo
Keywords: Educación Inclusiva;Formación laboral;Alfarería;Inclusión laboral;Derechos;Intellectual disability;Pottery;Pre-professional practices;Investigation
Issue Date: 5-Sep-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEE-DID;10
Abstract: Job training for people with intellectual disabilities has historically been subject to the misguided thinking of institutions, companies or others, so it has been a complex field to include them. This degree work aims to raise awareness of the cooperative work of the school and society by opening a range of possibilities and solutions to address these barriers. The proposed objective deals with the construction of the guide with strategies for labor training in the students of UNEDA. The methodology applied in this study is qualitative, through the case study method. The information was obtained from various bibliographical sources. The data analysis process was carried out through the operationalization of categories, having the most important ones: Disability, Limitations in cognitive functioning, Labor Training, Innovative Systems, etc. The results obtained demonstrate the strengths and needs of both the institution and the pre-professional training process. These references have been taken into account to make it a starting point to potentialize labor training and to adapt new strategies in learning for which they have not had a positive result, and the analysis shows real information that is contrasted with the literature for the construction of the guide
Description: La formación laboral en las personas con discapacidad intelectual se ha visto históricamente sometida por el pensamiento erróneo de las instituciones, empresas u otros, por lo que ha sido un campo complejo para incluirlos. Esta elaboración de titulación tiene como objetivo sensibilizar el trabajo cooperativo de la escuela y sociedad abriendo un abanico de posibilidades y soluciones para enfrentar estas barreras. El objetivo propuesto trata sobre la construcción de la guía con estrategias para la formación laboral en los estudiantes de UNEDA. La metodología aplicada en este estudio es cualitativa, a través del método de estudio de caso. La información se obtuvo de diversas fuentes bibliográficas. El proceso de análisis de datos se realizó a través de la operacionalización de categorías, teniendo las más importantes: Discapacidad, Limitaciones en el funcionamiento cognitivo, Formación Laboral, Sistemas Innovadores, etc. Los resultados obtenidos demuestran las fortalezas y necesidades tanto de la institución como del proceso de formación pre profesional de las cuales se han tomado en cuenta estos referentes para que sea un punto de partida para potencializar la formación laboral y adaptar nuevas estrategias en el aprendizaje por las que no han tenido un resultado positivo, en el análisis se muestra información real que se contrasta con la literatura para la construcción de la guía.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1842
Appears in Collections:Itinerario en Discapacidad Intelectual y Desarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TT4.pdfTexto completo2.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.