Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1843
Title: Intervención logopédica para el desarrollo del lenguaje en niños con multidiscapacidad
Authors: Monteverde Navas, Galo Paul
Tibillin Balbuca, Elsa Raquel
metadata.dc.contributor.advisor: Herrera Rodríguez, José Ignacio
Urías Arbolaez, Graciela de la Caridad
Keywords: Multidiscapacidad;Logopedia;Multi-disabilities
Issue Date: 5-Sep-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEE-DID;11
Abstract: This degree work was carried out in the second year of basic education at the Manuela Espejo Special Educational Unit located in Azogues, in the province of Cañar. The purpose was the study of language in children with multi-disabilities and how to enhance their communication through an Alternative and Augmentative Communication System. The research was qualitative in nature and data collection instruments such as: semi-structured interviews, field diaries, and review of medical diagnoses were used. The participants were 8 students, whose ages vary between 6 and 7 years. The innovation proposal consisted of designing a speech therapy strategy that can meet the needs of the students. Finally, an evaluation was carried out by experts on the subject with extensive experience in education, disability, and language.
Description: El presente trabajo de Titulación fue realizado en el segundo año de Educación Básica de la Unidad Educativa Especial “Manuela Espejo”, en Azogues, provincia del Cañar. El propósito fue el estudio del lenguaje en niños con multidiscapacidad y cómo potenciar su comunicación a través de un Sistema Alternativo y Aumentativo de Comunicación. La investigación tuvo un carácter cualitativo, con el método de Investigación Acción Participación y se utilizaron como instrumentos de recolección de datos: la entrevista semiestructurada, el diario de campo y la revisión de documentos que registran los diagnósticos médicos de la unidad de análisis. Los participantes fueron 8 estudiantes, entre 6 y 7 años. La propuesta de innovación consistió en diseñar una estrategia logopédica que sea capaz de satisfacer las necesidades de los estudiantes. Finalmente se realizó una evaluación por parte de expertos en el tema, con una amplia experiencia en la educación, discapacidad y lenguaje.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1843
Appears in Collections:Itinerario en Discapacidad Intelectual y Desarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de tituación Galo y Raquel.pdfTexto completo1.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.