Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1844
Title: Estrategias diversificadas para intervenir en los trastornos del lenguaje expresivo en una niña con multidiscapacidad
Authors: Calle Carangui, Rommel Bolívar
metadata.dc.contributor.advisor: Bert Valdespino, Juana Emilia
Keywords: Lenguaje expresivo;Multidiscapacidad;Enfoque inclusivo;Estrategias diversificadas;Expressive language;Multi-disability;Inclusive approach;Diversified strategies
Issue Date: 5-Sep-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEE-L;7
Abstract: The research aims to develop the expressive language of a 5th grade student with multi-disabilities at Manuela Espejo Specialized School. The research is framed in the socio-critical paradigm with a tendency towards the qualitative and descriptive paradigms. Therefore, from this perspective, methods, instruments and techniques were applied, and they facilitated the achievement of an updated speech therapy diagnosis; also, the components of the expressive language of the student being studied. The diagnosis carried out through the operationalization of this category analysis, including dimensions and indicators, supported the theoretical study on the relationships that exist among the cognitive, affective and sensory deficiencies presented by children with multi-disabilities and the development of their language. Likewise, barriers to language learning and development that take place at school and in the family, were identified. To solve the needs, different strategies being flexible, creative, and innovative were designed. The strategies are aimed at preventing, correcting or compensating the alterations in the expressive language of the student within the teaching-learning process, and by means of various methodologies and resources. Obviously, it includes the rest of the students in the classroom from an inclusive and communicative approach. Finally, the proposal was evaluated by expert judgment as pertinent, viable, clear, adequately structured and coherent in content supporting the possibility of its practical application.
Description: El trabajo surge con el propósito de contribuir con el desarrollo del lenguaje expresivo de una estudiante que presenta multidiscapacidad que estudia en el 5° grado de la Unidad de Educación Especializada Manuela Espejo. La investigación se enmarca en el paradigma sociocrítico con una tendencia hacia lo cualitativo y de corte descriptivo; desde esta perspectiva se aplicaron métodos, instrumentos y técnicas que permitieron obtener un diagnóstico logopédico actualizado sobre los componentes del lenguaje expresivo de la alumna en estudio; a partir de la operacionalización de ésta categoría de análisis en dimensiones e indicadores sustentados en el estudio teórico sobre las relaciones que se dan entre las deficiencias cognitivas, afectivas y sensoriales que presentan los niños con multidiscapacidad y el desarrollo de su lenguaje; así mismo se identificaron las barreras para el aprendizaje y el desarrollo del lenguaje que se presentan en la escuela y la familia. Para solventar las necesidades detectadas se diseñaron estrategias diversificadas caracterizadas por ser flexibles, creativas e innovadora dirigidas a prevenir, corregir o compensar las alteraciones del lenguaje expresivo de la alumna en estudio dentro del proceso de enseñanza aprendizaje, mediante el uso de diversas metodologías y recursos, que incluye al resto de los estudiantes del aula desde un enfoque inclusivo y comunicativo. La propuesta se evaluó por juicio de expertos como pertinente, viable, clara, adecuadamente estructurada y coherente en el contenido, lo que avala la posibilidad de su aplicación práctica.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1844
Appears in Collections:Itinerario en Logopedia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ROMMEL CALLE EE. TIC ESTRATEGIAS DIVERSIFICADAS PARA INTERVENIR EN LOS TRASTORNOS DEL LENGUAJE EXPRESIVO...pdfTexto completo2.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.