Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1845
Title: Sistema de comunicación aumentativo para el lenguaje escrito: estudio de caso de una niña con parálisis cerebral en el aula del 6to año de la Escuela de Educación Básica San Juan de Jerusalén
Authors: Tamay Siguenza, Johanna Gabriela
López Yunga, Gabriela Estefania
metadata.dc.contributor.advisor: Montiel Castillo, Vanessa Esperanza
Rodríguez Gómez, María del Pilar
Keywords: Parálisis cerebral;Sistema de comunicación;Weblog educativa;Softwares de acceso;Cerebral palsy;Communication system;Educational weblog;Access software
Issue Date: 5-Sep-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación del Ecuador
Series/Report no.: TFEE-L;8
Abstract: The present investigation focused on the development of written language through an augmentative communication system for the girl with paralysis of the 6th year of the School of Basic Education "San Juan de Jerusalem". The research has a mixed approach with emphasis on the qualitative, from a descriptive design and has been structured from the investigative technique of a single case study. For the systematization of information collection, techniques and instruments such as document analysis, participant observation, semi-structured interviews and surveys were used. This allowed characterizing, describing and reflecting on the presence of the prerequisites for the acquisition of writing in the girl with cerebral palsy and in correspondence with the needs derived from the classroom and family context, assessing different alternative communication systems for the elaboration of the proposal specific intervention for the caseThe intervention proposal was validated by an expert judgment, who assessed the relevance and quality from the pedagogical-didactic and multimedia-technological dimensions. As a result, most of the experts rated it highly satisfactory. Well, the proposal considers the inherent peculiarities that this disorder entails and takes advantage of the present potentialities, which combined with the interactivity, dynamism and creativity provided by the educational Weblog and the access software, make it possible to achieve the goal so desired in this project of Title.
Description: La presente investigación se enfocó en el desarrollo del lenguaje escrito a través de un sistema de comunicación aumentativo para la niña con parálisis del 6to año de la Escuela de Educación Básica “San Juan de Jerusalén”. La investigación posee un enfoque mixto con énfasis en lo cualitativo, desde un diseño descriptivo y se ha estructurado desde la técnica investigativa de estudio de caso único. Se recolectó información a través de técnicas e instrumentos como análisis de documentos, observación participante, entrevistas y encuestas. Que permitieron caracterizar, describir y reflexionar sobre los prerrequisitos para la adquisición de la escritura en la niña con parálisis cerebral y en correspondencia con las necesidades derivadas del contexto áulico y familiar, valorar diferentes sistemas alternativos de comunicación para la elaboración de la propuesta de intervención específica para el caso. La propuesta de intervención fue validada por un juicio de expertos, quienes valoraron la pertinencia y calidad desde las dimensiones pedagógico-didáctica y tecnológica. Como resultado, la mayoría de los expertos valoraron de manera altamente satisfactoria. Pues la propuesta considera las peculiaridades inherentes que conlleva este trastorno y aprovecha las potencialidades presentes, que conjugadas con la interactividad, dinamismo y creatividad otorgadas por la Weblog educativa y los softwares de acceso, hacen posible la consecución de la meta tan deseada en este proyecto de titulación.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1845
Appears in Collections:Itinerario en Logopedia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS TERMINADA 8VO - corregido.pdfTexto completo5.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.