Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1870
Title: La planificación didáctica del profesor de matemáticas en el uso de tecnologías digitales: posibilidades con el software GeoGebra
Other Titles: The didactic planning of the mathematics teacher in the use of digital technologies: possibilities with GeoGebra software
Authors: Oliveira Groenwald, Claudia Lisete
Keywords: Educación;Matemáticas;Software;GeoGebra;Planificación didáctica;Mathematics;Education;Didactic planning
Issue Date: 15-Dec-2020
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: The conference presents the results of the research of the Mathematical Education and Digital Technologies project, developed in the research group of Curricular Studies of Mathematical Education (GECEM), of the Postgraduate Program in Teaching of Sciences and Mathematics (PPGECIM), of the Lutheran University of Brazil (ULBRA), in Canoas, Rio Grande do Sul province, Brazil. Technologies are understood to have changed the way human beings interact and think in relation to the world around them and Mathematics Education needs to adapt to this reality.The problem that drives the study with Digital Technologies, of the GECEM group, is: What are the didactic possibilities of digital technologies for mathematics education in basic and higher education? An analysis has been carried out on the pedagogical potential of digital technologies in mathematics education, both in basic education and in higher education (teacher training and courses that use mathematics as support in professional instruction). The proposal is to discuss and reflect on the possibilities and difficulties in the didactic planning of Mathematics teachers when they propose to use the GeoGebra software in their didactic planning. In addition, developed learning objects will be presented that can be used in didactic planning.
Description: En la conferencia se presenta los resultados de la investigación del proyecto Educación Matemática y Tecnologías Digitales, desarrollado en el grupo de investigación de Estudios Curriculares de Educación Matemática (GECEM), del Programa de Posgrado en Enseñanza de Ciencias y Matemáticas (PPGECIM), de la Universidad Luterana del Brasil (ULBRA), en Canoas, provincia del Rio Grande del Sur, Brasil. Se entiende que las tecnologías han cambiado la forma en que los seres humanos interactúan y piensan en relación con el mundo que los rodea y la Educación Matemática necesita adaptarse a esta realidad. El problema que impulsa el estudio con las Tecnologías Digitales del grupo GECEM, es: ¿Cuáles son las posibilidades didácticas de las tecnologías digitales para la educación matemática en la educación básica y superior? Se ha llevado el análisis sobre el potencial pedagógico de las tecnologías digitales en educación matemática, tanto en educación básica como en educación superior (formación de docentes y cursos que utilizan las matemáticas como apoyo en la instrucción profesional). La propuesta es discutir y reflexionar sobre las posibilidades y dificultades en la planificación didáctica de los docentes de Matemáticas cuando proponen utilizar el software GeoGebra en su planificación didáctica. Además, se presentarán objetos de aprendizaje desarrollados que se pueden utilizar en la planificación didáctica.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1870
ISBN: 9789942401991
Appears in Collections:Memorias de la II Jornada Ecuatoriana de GeoGebra

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
52-58.pdfTexto completo680.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.