Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1893
Title: La enseñanza de la Matemática a través de estrategias didácticas artísticas con estudiantes del subnivel medio de Educación Básica de la Unidad Educativa del Milenio Nela Martínez Espinosa
Authors: Quinteros Sánchez, Henry Teodoro
metadata.dc.contributor.advisor: Gámez Ceruelo, Virginia
Keywords: Educación Cultural;Matemática;Estrategias didácticas;Metodología activa;Recursos didácticos;Artistic Education;Mathematics;Teaching strategies;Active methodology;Teaching resources
Issue Date: 15-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;90
Abstract: This research was carried out with the students of the secondary level of Basic Education of the millennium school "Nela Martínez Espinosa", in the city of Cuenca, in virtual mode due to the health emergency and one day a week in person. Since the activities, resources and strategies used by the teacher do not promote active methodology, constructivist learning in this modality, according to the needs of the students within this modality. In this sense, the objective of the study was "To establish a guide of didactic strategies that integrates the two areas of Mathematics and Art Education, where they promote the constructivist learning of active methodologies of the middle sublevel". For this reason, it was carried out from a socio-critical paradigm, through a qualitative approach with techniques such as observation and the semi-structured interview. The tools were developed for the students of the intermediate sublevel focusing on the areas of Mathematics and Artistic Education, the same that was implemented from the third week of pre-professional practices. The evaluation techniques applied allowed to identify the importance of unifying two areas within a guide of didactic strategies, causing satisfaction in the students with this new way of carrying out a class with two subjects, using digital didactic resources. Finally, the implementation of this developed a guide to constitute a contribution to the improvement of constructivist learning to strengthen the teaching and learning process.
Description: La presente investigación se elaboró con los estudiantes del subnivel medio de Educación Básica de la Unidad Educativa del Milenio “Nela Martínez Espinosa”, de la ciudad de Cuenca, en modalidad virtual por la emergencia sanitaria y un día a la semana de manera presencial. Dado que las actividades, recursos y estrategias que utiliza el docente no promueven la metodología activa, el aprendizaje constructivista, según las necesidades de los estudiantes dentro de la modalidad virtual. En este sentido el objetivo de estudio fue “Establecer una guía de estrategias didácticas que integre las dos áreas de Matemática y Educación Cultural y Artística, donde fomenten el aprendizaje constructivista de metodologías activas del subnivel medio”. Por tal motivo, la investigación se realizó desde un paradigma socio crítico, mediante un enfoque cualitativo con técnicas como: la observación y la entrevista semiestructurada, destinada a estudiantes del subnivel medio centrándose en las áreas de Matemática y Educación Cultural y Artística. Las técnicas de evaluación aplicadas permitieron identificar la importancia de unificar dos áreas dentro de una guía de estrategias didácticas, provocando satisfacción en los estudiantes con esta nueva manera de llevar a cabo una clase con dos asignaturas, acudiendo a recursos didácticos digitales. Finalmente, la implementación de esta guía desarrollada constituye un aporte a la mejora de un aprendizaje constructivista con la intención de fortalecer el proceso de enseñanza y aprendizaje.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1893
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2. Proyecto de titulación Henry Teodoro Quinteros Sánchez1.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.