Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1895
Title: Relación familia y docente en la formación e los estudiantes de 4to año de EGB de la Unidad Educativa Ricardo Muñoz Chávez
Authors: Gonzalez Rivas, Janneth Paola
Gunzán Macas, Brigith Marilin
metadata.dc.contributor.advisor: García Felipe, Wilfredo
Keywords: Relación docente-familia;Vínculo;Secuencia didáctica;Relationship teacher-family;Link;Didactic sequence
Issue Date: 15-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;45
Abstract: The main purpose of this research is to make known the importance of the relationship between the teacher and the family, since the presence of this link plays an important role in the formation of the student. During the pre-professional practices, it was detected that some students have the support of their family and others do not, due to different circumstances. For this reason, this study aims to improve the teacher-family relationship based on the training of students. Different authors were investigated and found that talk about the importance of the family and teacher relationship, in addition, more topics are presented that place this link as a central point for the formation of the student in the teaching process. The paradigm that is assumed is the socio-critical, this allows a qualitative methodology. For the collection of information, the indirect observation technique was applied due to the fact that the classes were virtual, a survey applied to the students and an interview with the teacher and the parents. In order to ensure a correct analysis of the instruments used, a triangulation of data was carried out to obtain effective results. Likewise, this research proposes a didactic sequence with activities that involve the participation of the family and the teacher, improving their relationship.
Description: La presente investigación tiene como propósito fundamental dar a conocer la importancia de la relación entre la docente y la familia, dado que la presencia de este vínculo juega un rol importante en la formación del estudiante. Durante las prácticas preprofesionales se detectó que algunos estudiantes cuentan con el apoyo de su familia y otros no, debido a diferentes circunstancias. Por dicho motivo, este estudio tiene como objetivo mejorar la relación docente-familia en función de la formación de los estudiantes. Se investigó y se encontró a diferentes autores que hablan sobre la importancia de la relación familia y docente, además se presentan más temas que colocan a este vínculo como punto central para la formación del estudiante en el proceso de enseñanza. El paradigma que se asume es el socio-crítico, este permite una metodología cualitativa. Para la recolección de información se aplicó la técnica de observación indirecta debido a que las clases eran virtuales, una encuesta aplicada a los estudiantes y una entrevista a la docente y a los padres de familia. Con el fin de asegurar un correcto análisis de los instrumentos utilizados se realizó una triangulación de datos para obtener resultados eficaces. Asimismo, esta investigación propone una secuencia didáctica con actividades que involucran la participación de la familia y la docente mejorando su relación.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/1895
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TT 6 Gonzalez-Guzmán Valido.pdfTexto completo4.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.