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Title: Estudios sobre las perspectivas interculturales de la educación y el diálogo epistémico. Decolonialidad del saber: la educación como potencial motor de transformación social
Authors: Montenegro Pesántez, Ana Gabriela
Keywords: Aimetrías culturales;Educación;Filosofía;Saberes ancestrales;Education;Philosophy;Ancestral knowledge
Issue Date: 15-Apr-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: Throughout this paper, the permanence of a colonial memory that normalizes diminishing or denying the value of ethnic and cultural plurality is questioned. Faced with this problem, this article explores how education can become an effective tool in the construction of a real and effective recognition of the multicultural and multi-ethnic. To achieve this, the combination of education and ancestral knowledge is proposed, a combination that can structure an epistemic rupture that allows a real approach and appreciation of this knowledge. What is being investigated, therefore, is the possibility of constructing horizontal dialogues between different forms of knowledge, dialogue that can dismantle the social imagery that associates ethnic diversity with ethnic hierarchization. For the development of this proposal, Catherine Walsh’s theoretical base on the intercultural and the pedagogical in relation to coloniality is used, in addition to Raul Fornet-Betancourt’s vision of the link between philosophy and education. The approach to this proposal presents four moments: The first provides a contextualization of the colonial heritage and its current presence. The second exposes the relationship between education and coloniality. The third explores the link between philosophy and education. The fourth moment highlights the importance of the link between education and ancestral knowledge as a means to achieve a new perception of the multicultural and multi-ethnic, perception that highlights the potential of this knowledge within the various realities and current contexts.
Description: A lo largo del presente escrito, se cuestiona la permanencia de una memoria colonial que normaliza disminuir o negar el valor de la pluralidad étnica y cultural. Ante dicha problemática, el presente artículo explora la forma en que la educación puede convertirse en una herramienta eficaz en la construcción de un real y efectivo reconocimiento de lo pluricultural y multiétnico. Para lograrlo, se propone la combinación de la educación y los saberes ancestrales, combinación que puede estructurar una ruptura epistémica que permita un acercamiento y valoración real de estos saberes. Lo que se indaga, por lo tanto, es la posibilidad de construir diálogos horizontales entre diversas formas de conocimiento, diálogo que pueda desmontar los imaginarios sociales que asocian la diversidad étnica con una jerarquización étnica. Para el desarrollo de la presente propuesta, se utiliza la base teórica de Catherine Walsh sobre lo intercultural y lo pedagógico en relación con la (de)colonialidad, además de la visión de Raul Fornet-Betancourt frente al nexo entre filosofía y educación. El abordaje de esta propuesta presenta cuatro momentos. El primero brinda una contextualización sobre la herencia colonial y su presencia actual. El segundo expone la relación entre educación y colonialidad. El tercero explora el vínculo entre filosofía y educación. El cuarto momento destaca la importancia del nexo entre educación y saberes ancestrales como medio para lograr una nueva percepción sobre lo pluricultural y multiétnico, percepción que resalta la potencialidad de estos saberes dentro de las diversas realidades y contextos actuales.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2120
ISBN: 9789942783516
Appears in Collections:Memorias del Simposio Internacional “Educación y saberes ancestrales, un camino de diálogo epistémico”

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