Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2138
Title: Perspectivas de género en educación inicial: una mirada desde la formación de docentes en Ecuador
Authors: Morocho Minchala, Janeth
Tur Porres, Gisselle
Keywords: Educación Inicial;Formación docente;Género;Gender;Initial education;Career choice
Issue Date: 10-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: The results of a Master thesis research carried out with students, teachers, and university authorities of Early Childhood Education (ECE) during the academic year 2017- 2018 at a public university in Ecuador, the National University of Education (UNAE) are presented. The aim is to gain understanding about their perceptions on the construction of subjectivities, with a gender perspective, that influence their career choice. The research has a qualitative approach that allowed to develop a descriptive and interpretive content analysis through interviews, micro-stories, and a focus group, with a question- naire guide, and the use of the qualitative analysis software N-Vivo. The software allowed to generate categories of analysis based on the collected data, with a gender perspective. As result of the analysis, the existence of sociocultural gender stereotypes that influenced on career choice, educational, social, economic, and cultural inequalities of the students who selected ECE have become visible. For this reason, it is concluded the need to rethink the scope of teacher training in early childhood in relation to child pedagogy, education and care, with a gender perspective, and accompanied by inclusive and equitable university institutional policies that address diversity.
Description: Esta investigación presenta los resultados finales de una investigación aplicada a estudiantes, docentes y autoridades universitarias de educación inicial (EI) de una universidad pública de Ecuador, la Universidad Nacional de Educación (UNAE) para conocer sus percepciones en torno a la construcción de subjetividades con perspectiva de género que han influido en la elección de la carrera, periodo 2017-2018. La investigación tiene un enfoque cualitativo y efectúa un análisis de contenido descriptivo e interpretativo. Empleó como técnicas las entrevistas, microrrelatos y un grupo focal, con una guía de preguntas. Los resultados fueron analizados mediante el software N-vivo, usando diversas categorías de análisis. Como resultado, se ha visibilizado la existencia de estereotipos socioculturales de género que han influido en la elección de la carrera de formación docente de EI, desigualdades educativas, sociales, económicas y culturales. Se concluye que existe la necesidad de repensar el alcance de la formación de docentes en EI en relación con la pedagogía infantil, lo educativo y el cuidado, con perspectiva de género, así como la necesidad de implementar políticas institucionales universitarias inclusivas y equitativas, que atiendan la diversidad. -
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2138
ISBN: 9789942783677
Appears in Collections:Prácticas, investigación, innovación y perspectivas de la educación inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Libro_practicas_67-76.pdfTexto completo117.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.