Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2144
Title: Programa de estimulación de habilidades socioemocionales con niños de cinco años de jardines públicos de Montevideo (Uruguay)
Authors: Presa Rodríguez, Tania
Méndez Sauane, María Evangelina
Keywords: Habilidades socioemocionales;Programa de estimulación;Transición educativa;Social-emotional skills;Educational transition;Stimulation program
Issue Date: 10-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: The article is part of the line of study on well-being, early childhood development and sustainable development. The topic of study is socioemotional skills in early education. The approach is based on the preliminary results generated from the design and application of an intervention program with five-year-old children attending public kindergartens in the city of Montevideo. The problem questions that have motivated this research are the following: The research formulates the following questions: to what extent are socioemotional skills facilitators of the transition from initial level to first grade, what is the influence of socioemotional skills as predictors of academic performance in the initial acquisition of reading and writing, and what is the influence of socioemotional skills as predictors of academic performance in the initial acquisition of reading and writing? A quantitative methodology was adopted, with a quasi-experimental design, through the design, implementation and evaluation of an intervention program. The purpose of this article is to describe the general aspects of the research and to focus on the design of the intervention strategy. At the moment the results are in development, and it is possible to venture a positive correlation between socioemotional skills and learning to read and write.
Description: El artículo se inscribe en la línea de estudio sobre bienestar, desarrollo de la primera infancia y desarrollo sostenible. El tema son las habilidades socioemocionales en educación inicial. El abordaje parte de los resultados preliminares generados desde el diseño y aplicación de un programa de intervención con niños de cinco años que asisten a jardines públicos de la ciudad de Montevideo. Las preguntas-problemas que han motivado esta investigación son: ¿en qué medida las habilidades socioemocionales son facilitadoras de la transición de nivel inicial a primer año?, ¿cuál es la influencia de las habilidades socioemocionales como predictoras del desempeño académico en la adquisición inicial de la lecto-escritura? Se adoptó una metodología cuantitativa, con un diseño cuasi-experimental, a través del diseño, aplicación y evaluación de un programa de intervención. Los resultados hasta el momento se encuentran en desarrollo, pero se puede aventurar una correlación positiva entre habilidades socioemocionales y aprendizaje de la lectura y la escritura.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2144
ISBN: 9789942783677
Appears in Collections:Prácticas, investigación, innovación y perspectivas de la educación inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Libro_practicas_119-124.pdfTexto completo89.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.