Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2146
Title: Bienestar emocional del docente de educación inicial
Authors: Cortés Valiente, José Andrés
Ruiz Segarra, María Isabel
Keywords: Bienestar;Docentes;Educación Inicial;Emociones;Psicología positiva;Síndrome de burnout;Well-being;Positive psychology;Teachers;Initial education;Emotions;Burnout
Issue Date: 6-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: Educational work is currently facing multiple challenges which threaten the teachers emotional well-being. Facts such as from professional discredit, taken together with high labor standards and the recent uncertainty due to a pandemic, have obliged teaching staff to change methodologies and assessment within a very short time and with limited resources. Taking into account the learning and socio-emotional impact that the relationship between children and their teachers has on their lives, it becomes essential to be able to work on the pre-school staff’s emotional well-being. The current article explores the threats on the teacher’s emotional well-being. Thus, in this context, predominance of negative emotions work related appear and so does burnout syndrome. The positive psychology inputs are taken into consideration in order to comprehend the concept: wellbeing, based on the theoretical approach of Seligman and Ryff. And eventually two illustrative interventions are presented. These have demonstrated that it is achievable to incorporate well-being teaching staff programs. It is therefore primarily concluded the importance of looking after the teacher’s emotional well-being and the fact that positive psychology can bring responses to this problem area by applying stringent interventions which focus on several well-being points.
Description: La docencia se enfrenta a múltiples retos que amenazan al bienestar emocional del profesorado: desde el desprestigio de la profesión, sumado a las exigentes demandas laborales y a la reciente incertidumbre de una pandemia que ha obligado a transformar metodologías y formas de evaluación en muy poco tiempo y con limitados recursos. Considerando el impacto que tiene en la vida de los niños la relación con sus maestros se vuelve esencial poder trabajar en el bienestar emocional del docente de educación inicial. Este artículo indaga en las amenazas a la salud emocional de los docentes y se centra en la predominancia de emociones negativas asociadas al trabajo y al síndrome de burnout. También se analizan los aportes de la psicología positiva para comprender el constructo bienestar desde las propuestas teóricas de Seligman y Ryff. Finalmente, se describen, a modo de ejemplo, dos intervenciones que han demostrado que es posible incorporar programas de intervención que mejoren el bienestar docente. Se concluye que es prioritario cuidar la salud emocional del profesorado y que la psicología positiva puede dar respuestas a esta problemática a través de intervenciones rigurosas que se enfoquen en varios aspectos del bienestar.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2146
ISBN: 9789942783677
Appears in Collections:Prácticas, investigación, innovación y perspectivas de la educación inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Libro_practicas_131-138.pdfTexto completo194.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.