Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2164
Title: Educación en emergencia: retos y desafíos en tiempos de pandemia. Caso Napo
Other Titles: Education in emergency: challenges in times of pandemic. Napo Case
Authors: Gómez, María Belén
Sacta Calle, Olga Ruth
Keywords: Experiencias educativas;Prácticas contextualizadas;Education experiences;Contextualized practices
Issue Date: 15-Jul-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: This article aims to present in a critical and detailed way some of the realities of education in times of health emergency in the province of NapoEcuador. The study addresses the context before and during the pandemic, through elements such as connectivity, training and the role of the teacher, modalities of studies and pedagogical practices. For this, a qualitative approach research was developed through the systematization of experiences of 100 teachers in the province, between 34 and 59 years of age, who work in hispanic and bilingual schools, in urban and rural areas. Through the analysis of the results, the following conclusions were reached: 1) the narrated and systematized experiences indicate how the right to a quality education has been violated, 2) the teaching role must be (re) thought from the current educational approach, 3) the pedagogical and curricular proposals raised in the state of emergency still need to be reviewed and improved from the axes of connectivity, pedagogical support, interculturality and bilingualism. Therefore, education in Napo requires proposing plans and strategies from the fields of teacher training, access to resources and techno-pedagogical tools. In addition, it is necessary to reflect on the nature of the investigations carried out from the territory of Napo itself, to create spaces for dialogue in research from a socio-community approach.
Description: El presente artículo pretende exponer de manera crítica y detallada algunas de las realidades de la educación en tiempos de la emergencia sanitaria en la provincia de Napo-Ecuador. El estudio aborda el contexto antes y durante la pandemia, a través de elementos como la conectividad, formación y rol del docente, modalidades de estudio y prácticas pedagógicas. Para ello, se desarrolló una investigación con enfoque cualitativo a través de la sistematización de experiencias de 100 docentes de la provincia, entre los 34 y 59 años de edad, que trabajan en escuelas hispanas y bilingües, de zonas urbanas y rurales. Mediante el análisis de los resultados se llegaron a las siguientes conclusiones: (1) las experiencias narradas y sistematizadas indican cómo el derecho a una educación de calidad ha sido vulnerado, (2) el rol docente debe (re)pensarse desde el actual enfoque educativo, (3) las propuestas pedagógicas y curriculares planteadas en el estado de emergencia aún deben ser revisadas y mejoradas desde los ejes de conectividad, acompañamiento pedagógico, interculturalidad y bilingüismo. Por tanto, la educación en Napo requiere proponer planes y estrategias desde los ámbitos de capacitación docente, acceso a recursos y herramientas tecno-pedagógicas. Además, es necesario reflexionar sobre la naturaleza de las investigaciones realizadas desde el propio territorio para crear espacios de diálogo desde un enfoque socio-comunitario.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2164
ISSN: 2773-7551
1390-9940
Appears in Collections:Mamakuna No. 17

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
67-77.pdfTexto completo836.34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.