Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2183
Title: Plan de capacitación para preparar al docente en el fomento de la lectura en la Unidad Educativa Fiscomisional Julio María Matovelle
Authors: Torres Labanda, Elvia Lucía
Ortega Castro, Gloria Inés
metadata.dc.contributor.advisor: Guevara Fernández, Geycell Emma
Keywords: Capacitación docente;Preparación docente;Rol directivo;Reading development;Teacher preparation;Teacher training;Role manager
Issue Date: 17-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4;550
Abstract: This research focuses on the role of the manager in the preparation of high school teachers for reading development in students of the Julio Maria Matovelle Fiscomisional Educational Unit. Based on this problem, the general objective is to propose a teacher-training plan to develop reading skill. The research performs from the socio-critical paradigm and the qualitative approach. In addition, the methodology of the case study is applied, form by the director and the high school teachers of the aforementioned Educational Unit. Techniques such as interview, observation and document analysis were selected, whose results were triangulated. These results showed that, teachers have not received training in order to develop reading skills and they do not know how to work it properly. While students do not read frequently, so they do not have a reading habit and have difficulties in reading comprehension too. To solve these difficulties, a training plan based on the Lesson Study and cooperative work is designed. It is structured by, foundation, legal framework, objective, methodological principles, training route, monitoring and evaluation, improvement plan and the researchers' assessment of the results that are expected to be achieved with the application of this proposal. As a conclusion, the training plan will prepare teachers for the development of reading skill, in which the role of the manager plays a fundamental part in this study and in the quality of the educational institution.
metadata.dc.description.degree: Especialista en Gestión de la Calidad en Educación, mención Dirección de Instituciones Educativas
Description: Esta investigación, se centra en el rol del directivo en la preparación de los docentes de Bachillerato para el fomento de la lectura en los estudiantes de la Unidad Educativa Fiscomisional Julio María Matovelle. A partir de esta problemática, se plantea como objetivo general proponer un plan de capacitación docente para el fomento de la lectura. La investigación se desarrolla desde el paradigma sociocrítico y el enfoque cualitativo. Además, se aplica la metodología del estudio de caso, conformado por el directivo y los docentes de Bachillerato de la Unidad Educativa antes mencionada. Se seleccionaron técnicas como: entrevista, observación y análisis de documentos, cuyos resultados fueron triangulados; lo que demostró que los docentes no han recibido capacitación para el fomento de la lectura y no saben cómo trabajarla adecuadamente; mientras que los estudiantes no leen con frecuencia, no tienen hábito lector y presentan dificultades en la comprensión lectora. Para dar solución a estas dificultades se diseña un plan de capacitación basado en la Lesson Study y el trabajo cooperativo, está estructurado por: fundamentación, marco legal, objetivo, principios metodológicos, ruta de capacitación, seguimiento y evaluación, plan de mejora y la valoración de las investigadoras sobre los resultados que se esperan alcanzar con la aplicación de esta propuesta. Se llega a la conclusión de que el plan de capacitación preparará a los docentes para el fomento de la lectura, en el que el rol del directivo cumple una función primordial en este estudio y en la calidad de la institución educativa.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2183
Appears in Collections:Maestrías- Especializaciones

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación UNAE CD.pdfTexto completo1.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.