Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2185
Title: Evaluación del impacto de la Auditoría Educativa en la Gestión de la Calidad de los estándares del desempeño directivo en la Escuela “Alfonso María Borrero”
Authors: Morocho Quishpi, Catalina Magaly
Feijoo Mendieta, David Antonio
metadata.dc.contributor.advisor: Ullauri Ullauri, Jaime Iván
Keywords: Auditoría Educativa;Evaluación externa;Gestión de calidad;Informe de Auditoría;Mejora continua;Educational Audit;External Evaluation;Audit Report
Issue Date: 17-Sep-2021
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TM4; 527
Abstract: This degree work is aimed at evaluating the impact of the Educational Audit on the Quality Management of the executive performance standards at the “Alfonso María Borrero” School. The methodology includes a single case study (Stake, 1999; Yin, 2009) in a natural environment and with a qualitative approach. For the study of the problems in the institution, the research-action method was applied, the information gathering instruments were the interview, survey, focus groups and documentary review. The results of the investigation determined that the Educational Audit reports are associated with the institutional reality and the execution of the Regular General Audit (ARG) and Follow-up Audit of the Regular General Audit (A-SARG) has been carried out based on the Manual Quality Audit. The management team has not reported the audit processes to the entire educational community in a timely manner; decision-making, strategies and follow-up have lacked an Improvement Plan to comply with the recommendations of the Educational Audit; The educational actors identified in a decontextualized way the purpose of the Educational Audit and the external evaluation of the standards of Professional Executive Performance (DI) in the 2020-2021 school year showed that the management of educational quality has significantly decreased compared to the ARG carried out the year 2016.
metadata.dc.description.degree: Especialista en Gestión de la Calidad en Educación, mención Auditoría Educativa
Description: El presente trabajo de titulación está orientado en evaluar el impacto de la Auditoría Educativa en la Gestión de la Calidad de los estándares de desempeño directivo en la Escuela “Alfonso María Borrero”. La metodología contempla un estudio de caso único (Stake, 1999; Yin, 2009) en ambiente natural y con un enfoque cualitativo. Para el estudio de la problemática en la institución se aplicó el método investigación–acción, los instrumentos de recolección de información se fueron la entrevista, encuesta, grupos focales y revisión documental. Los resultados de la investigación determinaron que los informes de Auditoría Educativa se asocian a la realidad institucional y la ejecución de la Auditoría Regular General (ARG) y Auditoría de Seguimiento a la Auditoría Regular General (A-SARG) se ha realizado con base al Manual de Auditoría de Calidad. El equipo directivo no ha informado de manera oportuna los procesos de auditoría a toda la comunidad educativa; la toma de decisiones, estrategias y seguimiento ha carecido de un Plan de Mejora para cumplir las recomendaciones de Auditoría Educativa; los actores educativos identificaron de manera descontextualizada el propósito de la Auditoría Educativa y la evaluación externa a los estándares del Desempeño Profesional Directivo (DI) en el año lectivo 2020-2021 mostró que la gestión de la calidad educativa ha disminuido significativamente respecto a la ARG efectuada el año 2016.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2185
Appears in Collections:Maestrías- Especializaciones

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO DE TITULACIÓN_MOROCHO_FEIJOO.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.