Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2295
Title: Buena Copia/Mala Copia. (In)tensiones que (im)pulsan la formación de artistas
Other Titles: Good Copy/Bad Copy. (In)tensions that (Im)pulsate Artists Education
Authors: Benitez Velásquez, Ingrid
Ayala Serrano, Oscar
Keywords: Arte;Metodologías;Pedagogía;Universidad;Art;Methodologies;Pedagogy;University
Issue Date: 15-Mar-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: In the training paths of artists at the university, different actions, questions, routes, and pedagogical strategies that guide under learnt gestures and types of copies artistic creation processes are carved over time. The notions and precepts about art and the different formative purposes approach, mix, and/or distance themselves according to the (in)tensions that grow between pedagogical and creative methods that are copied, rejected, or transformed. Hence, to expose fragments of these (in)tensions, and why not, of (counter)actions is to highlight voices and experiences that have been perceived and constructed by artist-educators aiming to speak, once again, about the dynamics that mobilize and immobilize the pedagogical artistic processes. Therefore, we want to highlight in this ex-posing of fragments, some approaches with which we have activated our reflection and research about trajectories of creation in art education, to (im) pulsate dialogic agreements between art and its teaching and also, between teaching and art at the university.
Description: En las trayectorias de formación de artistas en la universidad se tallan con el tiempo diversas acciones, preguntas, rutas y estrategias pedagógicas que orientan bajo ademanes y tipos de copias procesos de creación artística. Las nociones y preceptos sobre el arte y los diferentes propósitos formativos se aproximan, se mezclan y/o distancian de acuerdo con las (in)tensiones que se generan entre métodos pedagógicos y métodos de creación que se copian, se rechazan o se transforman. De ahí que ex-poner fragmentos de estas (in)tensiones y, por qué no, (contra)acciones es resaltar voces y experiencias que han sido percibidas y construidas por artistas formadores para conversar, una vez más, sobre las dinámicas que movilizan e inmovilizan los procesos pedagógicos artísticos. Se quiere, por tanto, resaltar en este ex-poner fragmentos, algunas aproximaciones con las que hemos activado nuestra reflexión e investigación sobre trayectorias de creación en arteducación, para (im)pulsar acuerdos dialógicos entre el arte y su enseñanza y, también, entre la enseñanza y el arte en la universidad.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2295
ISBN: 9789942783783
Appears in Collections:Pedagogía de las Artes y Humanidades: Praxis, Investigación e Interculturalidad

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pedagogia149-158.pdfTexto completo1.59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.