Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2299
Title: Implicaciones de la danza de contacto improvisación en la educación física escolar
Other Titles: Implications of Contact-Improvisation Dance in School Physical Education
Authors: Albarracín Castro, David
Keywords: Contact dance-improvisation;Corporal education;Corporeity;School physical education;Danza de contacto-improvisación;Educación corporal;Educación física escolar
Issue Date: 15-Mar-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: The current work proposes contact-improvisation dance as an artistic didactic that applies to physical education school field. The ideas of this text are situated in an area historically governed by hygienic and sporting views, and, therefore, competition; in this context, dance is taken as the beginning stage to formulate a critical and purposeful perspective for teaching-learning processes. This article aims to rethink and deepen on how this subject proposes to assume the corporeal: through an intra-personal or inter-personal level. The body education ideas are taken as a basis, and contact-improvisation is offered as a path for pedagogical processes, for students to take an active place in the experience that their corporality development can entail.
Description: El presente trabajo propone a la danza de contacto-improvisación como una didáctica de naturaleza artística, aplicada al campo de la educación física escolar. Las reflexiones de este documento se ubican en un área históricamente regida por miradas higienistas y deportivistas, y, por ende, de competencia. En este contexto, la danza es tomada como punto de partida, para la formulación de una perspectiva crítica y propositiva de los procesos de enseñanza-aprendizaje. Se apunta a repensar y profundizar cómo esta asignatura propone asumir lo corporal, a nivel intrapersonal y a nivel interpersonal. Se toma como base las ideas de la educación corporal, se ofrece al contactimprovisation como un derrotero, para procesos pedagógicos en los que el estudiantado puede ocupar un lugar activo en la experiencia que el desarrollo de su corporalidad puede entrañar.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2299
ISBN: 9789942783783
Appears in Collections:Pedagogía de las Artes y Humanidades: Praxis, Investigación e Interculturalidad

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pedagogia193-202.pdfTexto completo140.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.