Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2305
Title: La conciencia creare: conceptualización y elementos relacionales
Other Titles: Creare Consciousness: Conceptualization and Relational Elements
Authors: Magdaleno Rodríguez, José
Keywords: Consciencia creare;Formación de actores;Proceso creador;Teatro Actors’;Formation;Creare conscience;Creation process;Theater
Issue Date: 15-Mar-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: Given the rise of collegiate studies about theater, the proposition of a model about the creation process would be beneficial for the strenghtening of educational institutions. Theater has held a crucial place in humanity due to its aesthetic and life knowledge contributions. Actors and actresses are the main enforcers of this task. The general purpose of this study was to generate a creation process model from the theater actors’ point of view for the formation of acting students. There was a qualitative, phenomenological investigation conducted in the Educational Sciences Doctorate of the Latin-American and Caribbean University (ULAC) that through the Hermeneutical method, using in-depth interviews and non-participating observations, designed a model conformed by four instances: the Creare Conscience, the Original Role, the Formative Acting, and the Transcending Will.
Description: Dado el auge de los estudios universitarios de teatro, la propuesta de un modelo de su proceso creador sería beneficioso para el fortalecimiento de las instituciones educativas. El teatro ha ocupado un lugar fundamental en la humanidad, por su aporte estético y su contribución al conocimiento de la vida. El propósito general de este estudio fue generar un modelo del proceso creador, desde la visión de los actores de teatro, para formar a estudiantes de actuación. Para ello se desarrolló una investigación cualitativa, fenomenológica, realizada en el marco del Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad Latinoamericana y del Caribe (ULAC), a partir del método hermenéutico y utilizando entrevistas a profundidad y observaciones no participativas. Se diseñó un modelo constituido por cuatro instancias: la conciencia creare, el rol original, la actuación formadora y la voluntad trascendente.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2305
ISBN: 9789942783783
Appears in Collections:Pedagogía de las Artes y Humanidades: Praxis, Investigación e Interculturalidad

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pedagogia249-260.pdfTexto completo152.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.