Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2311
Title: Transversalidad, pedagogías y prácticas artísticas despatriarcalizadoras: miradas desde el Departamento Transversal de la UArtes
Other Titles: Transversality, Pedagogies and De-Patriarchal Artistic Practices: Views from UArtes’ Transversal Department
Authors: Marcos, Natalia
Keywords: Despatriarcalización;Feminismo;Género;Patriarcado;Transdisciplinariedad;Transversalidad;De-patriarchalization;Feminism;Gender;Patriarchy;Transdisciplinarity;Transversality
Issue Date: 15-Mar-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: In this presentation, a systematization exercise on feminism transversalization in teaching, research, and academic management —that professor Natalia Marcos has been developing at Universidad de las Artes (Arts, University, UArtes for its Spanish acronym), from 2017 to the present— will be carried out. Since its creation, in 2014, many have been the advances in this innovative educational project. These respond, in part, to the historical impulse of feminist scholars and women’s movements efforts who put the spotlight on the permeability of the patriarchal-capitalist-colonial domain within the educational and cultural field at Ecuador. In this framework, the pedagogical and transdisciplinary research-creation processes carried out in the subjects Politics and Culture in Latin America; Nature, public space and language; and Political Economy, that belong to the Transversal Department of the UArtes, will be analyzed. This department articulates contents for subjects that study the struggles and demands of the feminist movement of the global South. In addition, it will present some proposals that UArtes has been carrying out, from research groups, and university policies related to the construction and application of regulations and policies on gender equality and sexual diversities.
Description: En el presente texto se realizará un ejercicio de sistematización de la transversalización del feminismo, en la cátedra Investigación y Gestión Académica que la docente Natalia Marcos viene desarrollando, en la Universidad de las Artes (UArtes), desde 2017 hasta la actualidad. Desde su creación en 2014, muchos han sido los avances en este innovador proyecto educativo, los que responden, en parte, al impulso histórico de los movimientos de mujeres y a los esfuerzos de académicas y académicos feministas que pusieron el foco de atención en la permeabilidad del dominio patriarcal-capitalista-colonial que está al interior del campo educativo y cultural del Ecuador. En este marco, se analizarán los procesos pedagógicos y de investigación-creación transdisciplinar llevados a cabo en las asignaturas Política y Cultura en América Latina, Naturaleza, Espacio Público y Lenguaje, y Economía Política, que pertenecen al Departamento Transversal de la UArtes, donde se articulan los contenidos de las asignaturas con las luchas, demandas y reivindicaciones del movimiento feminista del Sur global. Además, se presentarán algunas propuestas que, desde la UArtes, se llevan a cabo desde los grupos de investigación y las políticas universitarias relativas a la construcción y aplicación de normativas y políticas de equidad de género y diversidades sexo-genéricas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2311
ISBN: 9789942783783
Appears in Collections:Pedagogía de las Artes y Humanidades: Praxis, Investigación e Interculturalidad

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pedagogia305-310.pdfTexto completo204.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.