Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2313
Title: La performatividad rizomática sonoesférica: diseño experimental y consecuencias pedagógicas
Other Titles: The Sonospheric Rhizomatic Performativity: Experimental Design and Pedagogical Consequences
Authors: Andrade Córdova, Javier
Keywords: Interdisciplinariedad;Artes;Performatividad vocal;Rizoanálisis;Sonoesfera rizomática;Interdisciplinarity;Arts;Rhizomatic sonosphere;Sonospheric performativity
Issue Date: 15-Mar-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: This article presents a hypothetical design called rhizomatic sonosphere, defined as a space to question the contemporary state of the primordial consistencies of of social and ecological interdependence. This design is the result of an experimental methodological understanding of the rhizome (Deleuze y Guattari, 2004) as a process and also as a product (Sellers, 2015) with the ability to unfold complexity again and constitutes a preliminary advance of a research process based on the artistic practice of performativity in sonoespheric conditions (Andrade-Córdova, 2015), which investigates systematizations of its multiple consistencies for the re-expansion of poetic, ethical and political strategies in the creation of a new artistic work. To arrive at the aforementioned result, a methodological proposal of two phases has been applied: artist’s notebook and analytical reflection (Tambutti, 2017), on three previous experiences of creation, which survive rhizomatically in the author’s own artist’s notebook, recovered by autoethnographic research mechanisms.
Description: Este artículo presenta un diseño hipotético denominado sonoesfera rizomática, definido como un espacio para cuestionar el estado contemporáneo de las consistencias primigenias de interdependencia social y ecológica. El diseño es el resultado de una comprensión metodológica experimental del rizoma (Deleuze y Guattari, 2004) como proceso y también como un producto (Sellers, 2015) con la capacidad de desplegar nuevamente la complejidad, y constituye uno de los avances preliminares de una indagación basada en la práctica artística de la performatividad en condiciones sonoesféricas (Andrade-Córdova, 2015), que investiga sistematizaciones de sus consistencias múltiples para la reexpansión de estrategias poéticas, éticas y políticas en la creación de una nueva obra artística. Para llegar al referido resultado se ha aplicado una propuesta metodológica de dos fases: cuaderno de artista y reflexión analítica (Tambutti, 2017), sobre tres experiencias previas de creación, que perviven rizomáticamente en el propio cuaderno de artista del autor, recuperadas por mecanismos autoetnográficos de investigación.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2313
ISSN: 9789942783783
Appears in Collections:Pedagogía de las Artes y Humanidades: Praxis, Investigación e Interculturalidad

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pedagogia327-336.pdfTexto completo203.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.