Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2320
Title: El aporte de la etnomusicología en la formación docente
Other Titles: The Contribution of Ethnomusicology in Teacher Training
Authors: Pauta Ortiz, Patricia
Keywords: Etnomusicología;Pedagogía;Artes;Formación docente;Ethnomusicology;Pedagogy;Arts;Teacher training
Issue Date: 15-Mar-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: The objective of this article is to make known how art education in intercultural Ecuador is complemented with the contribution of Ethnomusicology. We propose approaches to what is proper to music and its status as a social fact from an epistemological, pedagogical and curricular point of view, based on experiences achieved with the management of ethnographic techniques in research carried out for more than twenty years in rituals and festivals by mestizo and indigenous sectors of Azuay and Cañar. This has allowed us to identify the importance of the meanings, uses and functions of artistic endeavor in various contexts for their understanding. The results of the investigation from this perspective, motivated us to generate proposals for the education in pedagogy of the arts for the students of the higher education level. The field of Arts Pedagogy, the competencies and skills that must nurture the Ecuadorian educational system, must come from this approach for a solid, comprehensive and critical training of future teachers. This reflection is nourished by the results of studies carried out in different contexts to publicize the ethnomusicological potentialities from the approach to artistic manifestations, which can be used by teachers in training. We consider that arts teachers must master competencies related to action research and ethnographic techniques in order to develop knowledge based on their own experiences, so that they implement contextualized curricular management.
Description: El objetivo de este artículo es dar a conocer cómo la educación artística en el Ecuador intercultural se complementa con el aporte de la etnomusicología. Para ello se proponen enfoques propios de la música y su condición de hecho social, desde lo epistemológico, pedagógico y curricular, y a partir de las experiencias alcanzadas con el manejo de técnicas etnográficas, en las investigaciones realizadas por más de veinte años en rituales y fiestas de sectores mestizos e indígenas del Azuay y Cañar, provincias de Ecuador. Ello ha permitido identificar y comprender la importancia de los significados, usos y funciones del quehacer artístico en diversos contextos. El resultado de las investigaciones realizadas desde esta perspectiva motivó a generar propuestas, para la formación en pedagogía de las artes de los estudiantes del nivel superior. El campo de la pedagogía de las artes y las competencias y destrezas que han de nutrirla, en el sistema educativo ecuatoriano, han de provenir de este enfoque, para fomentar una formación sólida, integral y crítica de futuros docentes. Esta reflexión se nutre de los resultados de estudios realizados en distintos contextos, para dar a conocer la potencialidad de lo etnomusicológico, desde la aproximación a las manifestaciones artísticas que pueden ser aprovechadas por los docentes en formación. Se considera que los docentes de las artes deben dominar competencias relacionadas con la investigación acción y las técnicas etnográficas, con el fin de desarrollar conocimientos basados en experiencias propias, para que implementen una gestión curricular contextualizada.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2320
ISBN: 9789942783783
Appears in Collections:Pedagogía de las Artes y Humanidades: Praxis, Investigación e Interculturalidad

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pedagogia403-410.pdfTexto completo172.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.