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Title: Danza y memoria social. La danza andina como recurso para la educación intercultural
Other Titles: Dance and Social Memory. Andean Dance as a Resource for Intercultural Education
Authors: Morocho González, Juan Pablo
Keywords: Descolonización;Danza;Educación;Interculturalidad;Modernidad;Memoria decolonization;Dance;Education;Interculturality;Modernity;Memory
Issue Date: 15-Mar-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Abstract: Reflections about otherness, interculturality, and social construction are not divorced from dance, understood as a space for encountering memory. Modernity, as a political, social, and cultural process, assumes Eurocentric and mono-culturality view as the only truth. In this context, dance called “folkloric” —by the people in power— captures the social imaginaries, whether they are white, creole of mestizo from an intercultural diversity. Dance looks at and builds the otherness from the staging; this otherness is an internal me that lives in the territory. Dance at school makes visible-invisible and discovers-covers their presence. Education was born as an instrument of indoctrination, however, reflections from Latin America, since the 1970s, have led to rethinking this paradigm. A liberation and intercultural education questions the epistemic horizons on which the contemporary educational system rests.Dance, in this sense, is a necessary tool that allows the development of approaches that value diversity as it generates elements of educational endeavor, in addition to questioning the instituted power and how its views. Despite Ley Orgánica de Educación Intercultural (Organic Law of Intercultural Education —LOEI—), in Ecuador, reflections on the contribution of dance as a methodological learning tool in classrooms are scarce. This presentation sets out the experiences in the educational field with the traditional dance group of the Colegio de Bachillerato Ciudad de Cuenca, during 2018 and 2019, from an intercultural approach, but, above all, experiential approach that Guerrero calls corazonar (to act from the heart) and from other insurgent wisdoms.
Description: Reflexiones sobre la otredad, la interculturalidad o la construcción social no se divorcian de la danza como espacio de encuentro con la memoria. La modernidad, como proceso político, social y cultural, asume la monoculturalidad eurocéntrica como única verdad. En este contexto, la danza llamada —desde el poder— “folklórica” plasma los imaginarios sociales, ya sean blancos, criollos o mestizos, desde la diversidad intercultural. La danza mira y construye al otro desde la puesta en escena; ese otro es un yo interno que convive en el territorio. Por otro lado, en la escuela, la danza visibiliza-invisibiliza y descubre-recubre su resencia. La educación nace como un instrumento de adoctrinamiento, sin embargo, reflexiones gestadas, desde Latinoamérica y desde los años setenta, han llevado a replantear este paradigma. Una educación intercultural y de la liberación cuestiona los horizontes epistémicos en los que descansa el sistema educativo contemporáneo. La danza, en este sentido, es una herramienta necesaria que permite construir enfoques que valoran la diversidad como un elemento de su generis y del quehacer educativo, además cuestiona el poder instituido y cómo se mira la diferencia. A pesar de contar con la Ley Orgánica de Educación Intercultural (LOEI), en Ecuador, las reflexiones sobre el aporte de la danza como herramienta metodológica de aprendizaje en las aulas son escasas. El presente texto enuncia las experiencias, en el ámbito educativo, con el grupo de danza tradicional del Colegio de Bachillerato Ciudad de Cuenca, durante los años 2018 y 2019, desde un enfoque intercultural, pero, sobre todo, vivencial, es decir, entendido desde lo que Guerrero llama corazonar o desde otras sabidurías insurgentes.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2322
ISBN: 9789942783783
Appears in Collections:Pedagogía de las Artes y Humanidades: Praxis, Investigación e Interculturalidad

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