Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2347
Title: Estrategia de aprendizaje significativo en Biología con uso de plataformas virtuales en BGU dentro de U.E. Luis Cordero
Authors: Guiñansaca Monge, Diego Mateo
metadata.dc.contributor.advisor: Flores Hinostroza, Elizeth Mayrene
Keywords: Plataforma virtual
Aprendizaje significativo
Ciclo celular
Platform
Virtual learning
Cell cycle
Issue Date: 18-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFECE;16
Abstract: Education is affected due to the changes and factors developed in the world, orienting it to a complex need for changes, for the fulfillment of its objectives and skills in different areas of knowledge from elementary level, to continue with deep specialized knowledge, in the different branches of need. The changes have been mainly in what is learned and how these means should be applied, but what is used to learn in schools has not been changed, since the curriculum has not been severely clear on how to achieve what it aims at. The way in which learning takes place needs to be modified in a procedural way in conjunction with processes oriented to the use of new tools. The learning of subjects must be meaningful, taking into account that knowledge is accumulated in order to be used in its respective situations. But in order to focus on a knowledge it is necessary to have a well elaborated and managed strategy according to the objective. On this occasion, we analyze the way in which we intend to reach this learning in the subject "cell cycle" in the 2nd year of BGU with different research instruments considering two parallels, their teachers and students' opinions and a previous and subsequent test. This in order to develop a guide for meaningful learning and achieve the desired objective through the use of virtual platforms in the subject of Biology in the 2nd year of BGU. The proposed guide contains different methods, considering the current resources used by virtuality. Such as virtual platforms, being helpful for teachers who need to know about their use in classes, as well as for students who approach this area of the "cell cycle". The same is applied and executed to check the advances that are presented, having a considerable improvement when contrasting the results obtained in the grades before and after the application of the strategy.
Description: La educación es afectada debido a los cambios y factores desarrollados en el mundo, orientando la misma a una necesidad compleja de cambios, para el cumplimiento de sus objetivos y destrezas en distintas áreas del conocimiento de nivel elemental, para continuar con conocimientos profundos especializados, en las distintas ramas de necesidad. Los cambios principalmente se han dado en lo que se aprende y como se deben aplicar estos medios, mas, no se han cambiado, que es lo que se utiliza para aprender en las escuelas, pues el currículo no ha sido severamente claro en cómo alcanzar lo que apunta. La manera en la que se aprende necesita ser modificada de manera procedimental en conjunto a procesos orientados a el uso de nuevas herramientas. El aprendizaje de las temáticas debe ser significativo teniendo en cuenta que los conocimientos se van acumulando para ser utilizados en sus respectivas situaciones. Pero para enfocarse a un conocimiento es necesario una estrategia bien elaborada y manejada de acuerdo al objetivo. En esta ocasión se analiza la manera en la que se pretende llegar a ese aprendizaje en la temática “ciclo celular” en el 2do de BGU con distintos instrumentos de investigación considerando a dos paralelos, sus opiniones docentes, estudiantes y un testeo previo y posterior. Esto para desarrollar una guía para el aprendizaje significativo y alcanzar ese objetivo tan deseado a través del uso de plataformas virtuales en la asignatura de Biología de 2do de BGU. La guía que se propone contiene distintos métodos, considerando los recursos actuales que se emplean por la virtualidad. Como son las plataformas virtuales, siendo de ayuda para docentes con necesidad de conocer sobre su uso en clases, así como para los estudiantes que abordan esta área del “ciclo celular”. La misma es aplicada y ejecutada para comprobar los avances que se presentan, teniendo una mejora considerable al contrastar los resultados obtenidos en las calificaciones previas y posteriores a la aplicación de la estrategia.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2347
Appears in Collections:Educación en Ciencias Experimentales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC15ECE Mateo Guiñansaca.pdf1,25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.