Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2352
Title: Estrategias didácticas para la enseñanza de la lectoescritura como macroeje transversal del currículo en el segundo grado de Educación General Básica
Authors: Pulla Villavicencio, Alex Xavier
Taza Tenecora, Edison Adrian
metadata.dc.contributor.advisor: Barrera Jiménez, Ana Delia
Keywords: Lectoescritura
Estrategias didáctica
Macroeje transversal
Reading and writing
Didactic strategies
Cross-cutting
Issue Date: 19-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;147
Abstract: The present work arises from the pre-professional practice carried out at the "Panama" school in the city of Cuenca. The detected problem points to the students' obstacles in the development of reading and writing and the inconveniences in the teaching and learning process. Since, students do not identify phonemes, they get confused in writing and cannot identify or differentiate several letters. Therefore, this study arises as an alternative to promote the teaching and learning process of reading and writing. The objective is to elaborate a system of didactic strategies that favor the development of literacy as a transversal macro-axis of the curriculum in second grade students of the aforementioned institution. The study has a socio-critical paradigm, with a qualitative approach, is descriptive and was conducted through participatory action research. Among the techniques used were observation, interview and a test. Also, instruments such as a field diary, a guide of questions and a questionnaire were used. Initially, the authors carried out a systematization of theoretical references that allowed them to reflect on the research topic. The proposal was developed for the subjects of Language and Literature, Natural Sciences and Mathematics through the use of stories and pictograms. finally, it was concluded that the proposal favors the educational act in a didactic way and favors the teaching and learning of reading and writing as a macro-axis.
Description: La presente investigación surge desde la práctica pre profesional realizada en la Escuela de Educación Básica “Panamá” en la ciudad de Cuenca. La problemática detectada apunta a los obstáculos de los estudiantes en torno al desarrollo de la lectoescritura y los inconvenientes en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Puesto que, los estudiantes no identifican fonemas, se confunden en la escritura y no pueden identificar o diferenciar varias letras. De este modo, la presente surge como alternativa para impulsar el proceso de enseñanza y aprendizaje de la lectoescritura. El objetivo planteado es elaborar un sistema de estrategias didácticas que favorezcan el desarrollo de la lectoescritura como macroeje transversal del currículo en los estudiantes del segundo grado de la institución antes mencionada. El estudio se enmarcó dentro de un paradigma socio crítico, con un enfoque cualitativo, es de tipo descriptivo y se realizó mediante la investigación acción participativa. Entre las técnicas que se utilizaron tenemos la observación, la entrevista y una evaluación o test. Así mismo, instrumentos como el diario de campo, guía de preguntas y un cuestionario. Inicialmente se realizó una sistematización de referentes teóricos que permitieron reflexionar entorno al tema de investigación. Se elaboró la propuesta para las materias de Lengua y Literatura, Ciencias Naturales y Matemáticas mediante el uso de cuentos y pictogramas. Se concluyó que la herramienta propicia el acto educativo de manera didáctica y favorece a la enseñanza y aprendizaje de la lectoescritura como macroeje.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2352
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Integracion Curricular Pulla - Taza (1).pdf2,37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.