Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2355
Title: El uso de recursos digitales mediante el modelo ASSURE para la enseñanza- aprendizaje en los diferentes momentos de clase en el área de Lengua y Literatura del séptimo año EGB paralelo “A” de la Unidad Educativa República del Ecuador
Authors: Ordoñez Macas, Valeria Alexandra
Lucero Bravo, Juan David
metadata.dc.contributor.advisor: Apolo Buenaño, Diego Eduardo
Keywords: Modelo ASSURE
Recursos educativos digitales
Guía didáctica docente
TIC
ASSURE model
Digital educational resources
Didactic guide
ICT
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;151
Abstract: The present investigation was carried out in the seventh year of Basic General Education of the Republic of Ecuador Educational Unit located in the city of Cuenca; During the pre-professional practices, it was observed that the management and incorporation of technology in the teaching-learning processes of Language and Literature could be improved in the virtual modality. With the purpose of finding a solution to the problem seen, a didactic guide for teachers was made through the application of the ASSURE model, as well as the incorporation of various digital educational resources in the three moments of a class for the teaching-learning process and the development of essential skills in the area of Language and Literature. The research took a socio-critical paradigm, the method used was participatory action research and the mixed approach, since data was collected from participant observation, surveys, pre and post tests, an interview and a focus group; same that were applied to the professional tutor and the students. After the application of the proposal and the data analysis, the results show that the application of digital educational resources through a base model such as ASSURE has a positive influence on the teaching-learning of Language and Literature, since it was evidenced greater motivation, attention and participation on the part of the students, which was reflected in their grades for the tasks, and also helped the teacher to learn about a new interactive strategy for the integration of technology in her daily planning.
Description: La presente investigación se realizó en el séptimo año de Educación General Básica de la Unidad Educativa República del Ecuador ubicada en la ciudad de Cuenca; durante las prácticas pre profesionales se observó que se podía mejorar el manejo e incorporación de la tecnología en los procesos de enseñanzaaprendizaje de la Lengua y Literatura en la modalidad virtual. Con el propósito de encontrar una solución al problema visto se elaboró una guía didáctica para docentes mediante la aplicación del modelo ASSURE, así como la incorporación de diversos recursos educativos digitales dentro de los tres momentos de una clase para el proceso de enseñanza-aprendizaje y el desarrollo de destrezas imprescindibles en el área de Lengua y Literatura. La investigación tomó un paradigma socio-crítico, el método utilizado fue la investigación acción participativa y el enfoque mixto, en vista de que se recogieron datos a partir de la observación participante, encuestas, pre y post test, una entrevista y un grupo focal; mismos que fueron aplicados a la tutora profesional y a los alumnos. Luego de la aplicación de la propuesta y el análisis de datos, los resultados muestran que la aplicación de recursos educativos digitales a través de un modelo base como el ASSURE influye de manera positiva en la enseñanza-aprendizaje de Lengua y Literatura, pues se evidenció mayor motivación, atención y participación por parte de los estudiantes lo que se reflejó en sus calificaciones de las tareas, además ayudó a la docente a conocer una nueva estrategia interactiva para la integración de la tecnología en sus planificaciones diarias.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2355
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.