Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2361
Title: Sistema de actividades lúdicas que fortalezcan la comprensión lectora en el Quinto año ¨B¨ de Educación Básica de la Unidad Educativa ¨República del Ecuador"
Authors: Bermeo García, Nube Johanna
Crespo Alvarez, Mariela Alejandra
metadata.dc.contributor.advisor: Rodrigues Lopes, Mariana
Keywords: Comprensión lectora
Actividades lúdicas
Aprendizaje
Juegos
Reading comprehension
Leisure activities
Learning, games
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;149
Abstract: This research focuses on the application of a system of recreational activities, to strengthen reading comprehension, in the fifth year ¨B¨ of Basic General Education, of the Educational Unit ¨República del Ecuador. This research comes from the experiences of educational intervention, carried out during two periods of professional training (Pre-professional Practices). From the problem observed in the various educational contexts, the low level of reading comprehension of the students was evidenced. For this reason, this research aims for students to improve their reading comprehension skills, through playful activities, in such a way that they can understand the texts they read, as well as develop their ability to be critical and therefore improve their academic performance. It should be noted that this research focused on the opinions of Freire and Carlino who state that reading and its comprehension are very important within the teaching-learning process, since it allows students to develop the ability to be critical and to relate everything read with their daily experiences, in order to understand the world that surrounds them and appropriate knowledge that will be useful for their daily lives. Therefore, the proposal entitled "Understanding the world of reading" was implemented, which consists of playful activities to strengthen reading comprehension, creating an optimal learning environment within the classroom, with the purpose of becoming a tool helpful in overcoming these difficulties. In addition, in this research, the research-action methodology was used, which allowed us to observe and analyze the reality of the classroom. Following this idea, the data collection instruments allowed the collection of information necessary to establish a starting point for the application of the activities, which were created according to the needs and tastes of the students. In this way, it is intended to encourage reading so that they correctly develop reading comprehension skills. In this sense, this research shows the changes that took place from the implementation of the proposal and how students are involved in the teaching-learning process.
Description: La presente investigación se centra en la aplicación de un sistema de actividades lúdicas, para fortalecer la comprensión lectora, en el quinto año ¨B¨ de Educación General Básica, de la Unidad Educativa ¨República del Ecuador. Esta investigación procede de las experiencias de intervención educativa, realizadas durante dos periodos de formación profesional (Prácticas Preprofesionales). A partir del problema observado en los diversos contextos educativos, se evidenció el bajo nivel de comprensión lectora de los estudiantes. Por tal motivo, esta investigación pretende que los estudiantes mejoren la capacidad de comprensión lectora, a través de actividades lúdicas, de tal manera que logren comprender los textos que leen, así como desarrollar su capacidad de ser críticos y por ende su rendimiento académico mejore. Cabe señalar que esta investigación se centró en las opiniones de Freire y Carlino que manifiestan que la lectura y su comprensión son muy importantes dentro del proceso de enseñanza-aprendizaje, ya que permite que los estudiantes desarrollen la capacidad de ser críticos y de relacionar todo lo leído con sus experiencias diarias, para de esta manera comprender el mundo que los rodea y apropiarse de conocimientos que le serán útiles para su diario vivir. Por lo tanto, se implementó la propuesta titulada ¨Comprendiendo el mundo de la lectura¨, que consta de actividades lúdicas para fortalecer la comprensión lectora, creando un ambiente de aprendizaje óptimo dentro de las aulas, con el propósito de que se convierta en una herramienta útil que permita superar estas dificultades. Además, en esta investigación se usó la metodología investigación-acción que permitió observar y analizar la realidad del aula. Siguiendo esta idea, los instrumentos de recolección de datos permitieron la recopilación de información necesaria para establecer un punto de partida para la aplicación de las actividades, que fueron creadas acorde a las necesidades y gustos de los estudiantes. De esta manera, se pretende fomentar la lectura a fin de que desarrollen correctamente las habilidades de comprensión lectora. En este sentido, esta investigación evidencia los cambios que se tuvo a partir de la implementación de la propuesta y cómo los estudiantes se involucran en el proceso de enseñanza-aprendizaje.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2361
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC06EB.pdfTexto completo4,84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.