Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2363
Title: Escuela para padres: co-formación para acompañar el desarrollo emocional infantil en estudiantes de 4 años de la U.E “Herlinda Toral”
Authors: Carchi Gómez, Valeria Patricia
González Miranda, Amy Anahi
metadata.dc.contributor.advisor: Sánchez Cruz, Liana
Keywords: Educación familiar
Taller de formación
Emoción
Family
Education
Training workshop
Emotion
Issue Date: 19-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;67
Abstract: This study contributed to the emotional development of children through a space of co-training directed to the representatives. The main objective was to develop a school for parents through virtual workshops that promote emotional development in children from 4 to 5 years old of first child education "Herlinda Toral" Cuenca-Ecuador. For a better understanding, we proceeded to conduct a theoretical review that allowed us to know the subject in depth, contrasting different authors such as Goleman, Shapiro, Bisquerra and Havinghurst. The methodology is based on a socio-critical paradigm, has a qualitative approach, is descriptive and field-based, and we used action research as a method. The techniques used were participant observation, interviews and psychometric testing. The instruments used were the observation guide, the interview and the PERVALEX test, these were applied to the infants and the teacher of the initial level 2. Among the main results, we obtained that most of the infants presented the ability to express and perceive emotions, however, they did not show the ability to evaluate them. For this reason, wedesigned and applied a school for parents called "NaturEm: Knowing emotions" in order to support emotional development. Finally, we were able to conclude that through a co-training program for parents we were able to educate the family to become active agents in the emotional development of the children.
Description: Esta investigación contribuyó al desarrollo emocional infantil a través de un espacio de coformación dirigido a los representantes. El objetivo principal fue desarrollar una escuela para padres a través de talleres virtuales que permitan promover el desarrollo emocional en niños y niñas de 4 a 5 años de la Unidad Educativa “Herlinda Toral” Cuenca-Ecuador. Para mejor comprensión procedimos a realizar una revisión teórica que nos permitió conocer el tema a profundidad contrastando diferentes autores como Goleman, Shapiro, Bisquerra y Havinghurst. La metodología parte desde un paradigma sociocrítico, tiene un enfoque cualitativo, es de tipo descriptivo y de campo, como método utilizamos la investigación-acción. Las técnicas utilizadas fueron la observación participante, la entrevista y el test psicométrico. Los instrumentos empleados fueron la guía de observación, entrevista y el test PERVALEX, estos fueron aplicados a los infantes y la docente del nivel inicial 2. Dentro de los principales resultados obtuvimos que, la mayoría de los infantes presentaron las capacidades de expresar y percibir emociones, sin embargo, no mostraron la habilidad de valorarlas. Por ello, diseñamos y aplicamos una escuela para padres denominada “NaturEm: Conociendo las emociones” con la finalidad de apoyar el desarrollo emocional. Finalmente, pudimos concluir que mediante un programa de co-formacion para padres logramos educar a la familia para convertirlos en agentes activos en el desarrollo emocional de los pequeños.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2363
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Integración Curricular V.CARCHI Y A.GONZÁLEZ.pdfTexto completo3,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.