Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2373
Title: Experiencia de aprendizaje desde el modelo Reggio Emilia para el desarrollo emocional en el nivel Inicial 2B del Centro de Educación Inicial Alonso Torres
Authors: Salazar Calle, Vanessa Lisbeth
Toledo Saquicela, Camila Nohely
metadata.dc.contributor.advisor: Ullauri Ullauri, Carol Ivone
Keywords: Desarrollo emocional
Primera infancia
Experiencia de aprendizaje
Modelo Reggio Emilia
Emotional development
Early childhood
Learning experience
Reggio Emilia model
Issue Date: 19-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;77
Abstract: The purpose of education is to empower students and provide them with the necessary tools to face life from all areas, so it is important to include activities that support emotional development in the classroom. In view of this, according to what has been observed in the pre-professional practices, infants experience various emotionally charged moments that interrupt their educational process. For this reason, the present work was aimed at contributing to the emotional development of infants from 4 to 5 years old, through a learning experience called "All my development at once". In order to achieve this objective, the research process began with a theoretical foundation, in which the Ministry of Education MINEDUC (2019), Prado (2018) and Early Education Curriculum (2014) address the emotional development of infants within the teaching-learning process, the importance of emotional education at this stage and the relationship it has with the learning process. The work was carried out under a qualitative approach, socio-critical paradigm and action research methodology. According to the phases that this methodology proposes, the diagnosis was carried out through the application of three instruments. After the analysis, the need to support the differentiation of emotions, promote spaces to develop empathy and contribute to the emotional regulation of infants was evidenced as a result. In relation to these findings, the learning experience "All my development at once" was designed and implemented for four weeks. Finally, an evaluation of the implementation was carried out, which showed that the activities and materials were focused on contributing to the emotional development of infants and were based on the Reggio Emilia model.
Description: El propósito de la educación es empoderar a los estudiantes y brindarles las herramientas necesarias para afrontar la vida desde todos los ámbitos, por lo que, es importante incluir actividades que apoyen el desarrollo emocional dentro de las aulas de clase. Ante esto, de acuerdo a lo observado en las prácticas preprofesionales, los infantes experimentan diversos momentos con carga emocional, que llegan a interrumpir su proceso educativo. Por tal motivo, el presente trabajo estuvo direccionado a contribuir con el desarrollo emocional de los infantes de 4 a 5 años, mediante una experiencia de aprendizaje denominada “Todo mi desarrollo a la vez”. Con el fin de alcanzar este objetivo, se inició el proceso de investigación con una fundamentación teórica, en la que el Ministerio de Educación MINEDUC (2019), Prado (2018) y Currículo de Educación Inicial (2014) abordan el desarrollo emocional de los infantes dentro del proceso de enseñanza-aprendizaje, la importancia de la educación emocional en esta etapa y la relación que tiene con el proceso de aprendizaje. El trabajo se llevó a cabo bajo un enfoque cualitativo, paradigma socio-crítico y la metodología de investigación-acción. De acuerdo a las fases que esta plantea, se realizó el diagnóstico a través de la aplicación de tres instrumentos. Después de realizar el análisis se evidenció como resultado la necesidad de apoyar en la diferenciación de las emociones, promover espacios para desarrollar la empatía y contribuir con la regulación emocional de los infantes. En relación con estos hallazgos, se diseñó la Experiencia de aprendizaje “Todo mi desarrollo a la vez”, misma que se implementó durante cuatro semanas. Finalmente, se realizó la evaluación de la implementación en donde se obtuvieron como resultados que las actividades y materiales estuvieron enfocadas en contribuir con el desarrollo emocional de los infantes y basadas en el modelo de Reggio Emilia
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2373
Appears in Collections:Educación Inicial



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.