Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2377
Title: LAND ART como recurso didáctico en el ambito relaciones lógico-matemáticas en Educación inicial
Other Titles: LAND ART COMO RECURSO DIDÁCTICO EN EL ÁMBITO RELACIONES LÓGICO-MATEMÁTICAS EN EDUCACIÓN INICIAL
Authors: Regalado Avila, Jenny Jissenia
Suquinagua Landi, Daysi Fernanda
metadata.dc.contributor.advisor: Barreiro Moreira, Claudia Marcela
Keywords: Educación en la primera infancia
Land Art
Lógica-matemática
Recursos didácticos
Didactic resources
Early childhood education
Land Art
Logical-mathematical
Issue Date: 19-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;81
Abstract: The present investigation focused on Land Art as a didactic resource in the Logical-mathematical Relations Area in Initial Education. Its purpose was to implement a system of learning activities based on Land Art for the work of notions (high/low, near/far, heavy/light and inside/out). For this, theoretical references were systematized that approached the didactic resource from the constructivist paradigm according to Piaget's theory (1991). In addition, the 2014 Initial Education Curriculum and the skills of the Logical-Mathematical Relations Area were addressed, as well as the didactic resources at the initial level from the authors Utreras and Romero (2018), Pabón (2013), and Huambaguete (2011). This study was developed under the socio-critical paradigm, with the applied research-action method, with a qualitative approach. To this end, a diagnostic category and subcategory chart was proposed on the didactic resource, in which techniques such as participant observation, semi-structured interview and documentary analysis were designed and applied, accompanied by the instruments: observation guide, work sheet or content, guide or interview script. In this way, an information analysis was carried out, finding the excessive use of printable digital templates for the work of spatial and measurement notions. As a result, the educational intervention proposal "Logi Mat Land Art" was designed, consisting of a system of learning activities on a web page (blog). The evaluation was carried out with the use of the techniques and instruments used in the diagnosis. It was obtained as a finding that the activities were a guide and support for the teacher of the "Alonso Torres" Initial Education Center. Finally, the research contributed to the initial 1C, since it was motivated to reduce the use of printable digital templates and opt for Land Art.
Description: La presente investigación se enfocó en el Land Art como recurso didáctico en el Ámbito Relaciones lógico-matemáticas en Educación Inicial. Tuvo como propósito, implementar un sistema de actividades de aprendizaje basadas en el Land Art para el trabajo de las nociones (alto/bajo, cerca/lejos, pesado/liviano y dentro/fuera). Para ello, se sistematizaron referentes teóricos que abordaron el recurso didáctico desde el paradigma constructivista según la teoría de Piaget (1991). Además, se abordó el Currículo de Educación Inicial 2014 y las destrezas del Ámbito Relaciones lógico-matemáticas, asimismo se aborda los recursos didácticos en el nivel inicial desde los autores Utreras y Romero (2018), Pabón (2013), y Huambaguete (2011). Este estudio, se desarrolló bajo el paradigma socio-crítico, con el método investigación- acción, de tipo aplicada, con un enfoque cualitativo. Para ello se planteó un cuadro de categoría y subcategorías diagnósticas sobre el recurso didáctico, en el cual se diseñó y aplicó técnicas como la observación participante, entrevista semiestructurada y análisis documental, acompañado de los instrumentos: guía de observación, ficha de trabajo o contenido, guía o guion de entrevista. De tal manera, se realizó un análisis de información, dando como hallazgo el uso excesivo de plantillas digitales imprimibles para el trabajo de las nociones espaciales y de medida. A raíz de ello, se diseñó la propuesta de intervención educativa “Logi Mat Land Art”, constituida por un sistema de actividades de aprendizaje en una página web (blog). La evaluación se llevó a cabo con el empleo de las técnicas e instrumentos utilizados en el diagnóstico. Se obtuvo como hallazgo que las actividades fueron una guía y apoyo para la docente del Centro de Educación Inicial “Alonso Torres”. Finalmente, la investigación aportó en el inicial 1C, dado que se motivó a la disminución del uso de plantillas digitales imprimibles y se opte por el Land Art.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2377
Appears in Collections:Educación Inicial



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.