Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2378
Title: Metodología juego trabajo, zona de desarrollo próximo y ámbitos del Currículo de Educación Inicial para infantes de 4 a 5 años
Authors: Machado Carreño, Michelle Estefanía
Vásquez López, María José
metadata.dc.contributor.advisor: Fajardo Pacheco, Irma Jaqueline
Keywords: Juego
Trabajo
Zona de desarrollo
Destrezas
Infantes
Prácticas laborales
Play-work
Skills
Infants
Labor practices
Issue Date: 19-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;82
Abstract: This research arises from what is observed in work practices, where school and traditional activities take precedence over the game-work methodology proposed by the Curriculum. This is how the present investigation arises with the objective of proposing planning of learning experiences to enhance the development of skills in the logical-mathematical artistic expression, relationship with the natural environment and coexistence with infants from 4 to 5 years of the morning Initial II-A sublevel of the Educational Unit "San Francisco de Peleusí" through the methodology game work and conceptions of the zone of the next development of Vygotsky. The investigative process will be carried out through a mixed approach, responding to a socio-critical paradigm; with an action research method proposed by Antonio Latorre and following the 4 phases: plan, act, observe and reflect. The techniques used were: participant observation, literature review, interviews and surveys. Among the results, it is highlighted that the infants through the game managed to develop 100% of the planned skills and to be located in the zone of proximal development.
Description: La presente investigación surge a partir de lo observado en las prácticas laborales, en donde las actividades escolarizadas y tradicionalistas priman ante la metodología juego - trabajo propuesto por el Currículo, es así, que surge la presente investigación con el objetivo de proponer planificaciones de experiencias de aprendizaje para potenciar el desarrollo de destrezas de los ámbitos Lógico Matemáticas , Expresión Artística, Relación con el Medio Natural y Convivencia con infantes de 4 a 5 años del subnivel Inicial II-A matutino de la Unidad Educativa “San Francisco de Peleusí” a través de la metodología juego trabajo y concepciones de la zona del desarrollo próximo de Vygotsky. El proceso investigativo se ejecutó mediante un enfoque mixto, responde a un paradigma socio- crítico; con un método de investigación acción propuesto por Antonio Latorre y siguiendo las 4 fases: planificar, actuar, observar y reflexionar. Las técnicas utilizadas fueron: la observación participante, revisión bibliográfica, entrevistas y encuestas. Entre los resultados se destaca que los infantes a través del juego lograron desarrollar el 100% las destrezas planificadas y ubicarse en la zona de desarrollo próximo.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2378
Appears in Collections:Educación Inicial



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.