Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2393
Title: Talleres de literatura infantil ecuatoriana para el fortalecimiento de la lectoescritura en el cuarto año de EGB de la Unidad Educativa República del Ecuador
Authors: Barros Villa, Ana María
Erráez Ullauri, Paula Dayanna
metadata.dc.contributor.advisor: Calle Vintimilla, Diego Alberto
Keywords: Talleres
Literatura infantil ecuatoriana
Lectoescritura
Subnivel elemental workshops
Ecuadorian children's literature
Literacy
Elemental sublevel
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;167
Abstract: The Curricular Integration Work, presented here, is based on the experiences lived during the process of pre-professional practice developed in the “República del Ecuador” School of the Cuenca, particularly in the fourth year of EGB, parallel "A" of the morning session, in blended mode. This project has the purpose of contributing to the strengthening of literacy in students who are in the last grade of the basic elementary sublevel, due to the fact that important shortcomings were detected in reading and writing fluency, in the recognition, processing, pronunciation and decoding of words. Therefore, the research is socio-critical, assumed from a qualitative approach with a field design and an action research method, which served to collect and interpret information from this school context through four data collection techniques and instruments: participant observation with the field diaries; diagnostic and ipsative evaluation with a guide of questions presented in worksheet format; and the interview with a questionnaire of semi-structured questions. Each one of them was built based on the study categories and analysis indicators proposed both in the theoretical framework and in the operationalization of variables. In this way, the need arose to design, implement and evaluate a proposal for Ecuadorian children's literature workshops to strengthen and/or stimulate reading and writing skills, based on skills with performance criteria LL.2.5.1., LL.2.5 .2., LL.2.5.4. and LL.2.5.5., established in the basic elementary curriculum.
Description: El Trabajo de Integración Curricular (TIC), que aquí se presenta, está fundamentado en las experiencias vividas durante el proceso de práctica preprofesional desarrollado en la Unidad Educativa República del Ecuador del cantón Cuenca, particularmente en el Cuarto año de EGB, paralelo “A” de la jornada matutina, en modalidad semipresencial. Este proyecto tiene la finalidad de aportar al fortalecimiento de la lectoescritura en estudiantes que cursan el último grado del subnivel de básica elemental, debido a que se detectaron falencias importantes en la fluidez lectora y escritora, en el reconocimiento, procesamiento, pronunciación y decodificación de palabras. Por consiguiente, la investigación es sociocrítica asumida desde un enfoque cualitativo con un diseño de campo y un método de investigación acción, que sirvieron para recopilar e interpretar la información de este contexto escolar mediante de cuatro técnicas e instrumentos de recolección de datos: la observación participante con los diarios de campo; la evaluación diagnóstica e ipsativa con una guía de preguntas presentadas en formato de fichas de trabajo; y la entrevista con un cuestionario de preguntas de base semiestructurada. Cada una de ellas se construyó en función de las categorías de estudio e indicadores de análisis planteados tanto en el marco teórico como en la operacionalización de variables. De este modo, surgió la necesidad de diseñar, implementar y evaluar una propuesta de talleres de literatura infantil ecuatoriana para fortalecer y/o estimular las habilidades lectoescritoras, a partir de las destrezas con criterio de desempeño LL.2.5.1., LL.2.5.2., LL.2.5.4. y LL.2.5.5., establecidas en el currículo de básica elemental.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2393
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.