Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2395
Title: Sistematización de experiencias de las prácticas: Ambientes de aprendizajes en el área de Educación Cultural y Artística sustentados en las Tics como mediación didáctica en EGB. 2021-2022
Authors: Pinguil Vega, Nathaly Silvana
Celia Patricia, Sumba Uzho
metadata.dc.contributor.advisor: Fraga Luque, Odalys
Keywords: Sistematización
Mediación didáctica
Ambiente de aprendizaje
Sistematization
Didactic mediation
Learning environment
Issue Date: 12-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;169
Abstract: This paper is aimed at systematizing two educational research projects, developed in the fourth and seventh cycle of the Basic Education career through the PIENSA built during the pre-professional practices in the UE "Zoila Esperanza Palacio" and the UE "Remigio Romero y Cordero". The projects were aimed at investigating the problem related to the use of Tics as didactic mediation, specifically in the virtual and face-to-face modalities, in 5th and 6th years of EGB. The objective is to create a hybrid learning environment based on Tics as didactic mediation in the area of Cultural and Artistic Education from the qualitative research approach and the socio-critical paradigm. According to Inciarte, Camacho and Casilla (2017), it mentions that the systematization of experiences "Is a path that leads to clarify the links between experiences, exercises and reflections that bet on the development of a critical, reflective, strategic and purposeful awareness, for a democratic, transformative and guiding learning of other practices" (p. 326). This methodology has contributed significantly to the historical research construction and to the critical dialogue from the different didactic and pedagogical theories related to learning environments and the use of Tics as didactic mediation in the experiences lived in practice. It proposes as a result to discover and make explicit the research logic of the process lived in practice, the identification of the main didactic and curricular needs of the area of Cultural and Artistic Education (ECA), supported by technology, as well as the factors that have intervened in this process and its main relationships. The hybrid learning environment, also called Blended learning, according to Osorio (2010) is the combination of two integrated archetypal environments, i.e., traditional education that is developed face to face and virtual education that is developed through educational platforms where the teacher and student are complementary and build knowledge in a continuous training process. Carman (2002) "identifies five common elements that must be present in the hybrid model: live events, autonomous and self-placed learning, collaboration, evaluation and support materials" (p. 4). The main conclusion of the systematization of experiences and the critical interpretation of the process for each stage is to favor the analysis of the potential of a hybrid learning environment based on Tics as a didactic mediation in the area of Cultural and Artistic Education (ECA), whose face-to-face and virtual functionality allows its contextualization in the Ecuadorian educational reality.
Description: El presente trabajo está dirigido a sistematizar dos proyectos de investigación educativa, desarrollados en 4º. y 7º. ciclos de la carrera de Educación Básica mediante los PIENSA construidos durante las prácticas preprofesionales en la UE “Zoila Esperanza Palacio” y la UE “Remigio Romero y Cordero”. Los proyectos fueron dirigidos a investigar el problema relacionado con el uso de las TICS como mediación didáctica, concretamente en las modalidades virtual y presencial, en 5º y 6º años de EGB. El cual tiene como objetivo crear un ambiente de aprendizaje basado en las Tics como mediación didáctica en el área de Educación Cultural y Artística desde el enfoque de la investigación cualitativa y el paradigma sociocrítico. Según Inciarte, Camacho y Casilla (2017), menciona que la sistematización de experiencias “Es un camino que lleva a clarificar los vínculos entre vivencias, ejercicios y reflexiones que apuesten al desarrollo de una conciencia crítica, reflexiva, estratégica y propositiva, para un aprendizaje democrático, transformador y orientador de otras prácticas” (p. 326). Esta metodología ha aportado de manera significativa en la construcción histórica investigativa y al diálogo crítico desde las diferentes teorías didácticas y pedagógicas relacionadas con los ambientes de aprendizaje y el uso de las Tics como mediación didáctica en las experiencias vividas en la práctica. Propone como resultado descubrir y explicitar la lógica investigativa del proceso vivido en la práctica, la identificación de las principales necesidades didácticas y curriculares propias del área de Educación Cultural y Artística (ECA), sustentada en la tecnología, así como los factores que han intervenido en dicho proceso y sus principales relaciones. El ambiente de aprendizaje, también llamado Blended learning mixto según Osorio (2010), es la combinación de dos ambientes arquetípicos integrados, es decir, están presentes la educación tradicional que se desarrolla de cara cara y lo virtual que se desarrolla mediante plataformas educativas donde el maestro y alumno son complementarios que construyen el conocimiento en un proceso formativo continuo. Carman (2002) “identifica cinco elementos comunes que deben estar presentes en el modelo híbrido: eventos vivos, aprendizaje autónomo y auto ubicado, colaboración, evaluación y materiales de apoyo” (p. 4). Como principal conclusión de la sistematización de experiencias y la interpretación crítica del proceso por cada etapa, es favorecer el análisis de las potencialidades de un ambiente de aprendizaje sustentado en las Tics como mediación didáctica en el área de Educación Cultural y Artística (ECA), cuya funcionalidad presencial y virtual permitan su contextualización en la realidad educativa ecuatoriana.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2395
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO DE INTEGRACIN CURRICULAR PINGUIL Y SUMBA FINAL...pdfTexto completo2,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.