Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2396
Title: Rincón de aprendizaje: una propuesta didáctica para el desarrollo de destrezas comunicativas del área de Lengua y Literatura con estudiantes de Quinto año EGB de la U.E. “República del Ecuador” lectivo 2021-2022
Authors: Borja Llivigañay, Juliana Estefanía
Quito Barbecho, Diego Xavier
metadata.dc.contributor.advisor: Cajamarca Illescas, Ángel Marcelo
Keywords: Rincón de aprendizaje
Destrezas comunicativas
Lengua y Literatura
Learning corner
Communication skills
Language and Literature
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;170
Abstract: In the course of the pre-professional practices there have been experiences that have come to help the teaching-learning process among the aspects of methods, strategies and didactic resources that can be used in different school contexts. In this work together with the practices and the theoretical references it was determined that the communicative skills of the students of the Fifth Year of "A" of the U.E. "República del Ecuador" were not developed in an optimal way to reach the domain of the same ones. Therefore, the object of study was the development of communicative skills through the work by means of learning corners. The methodology used was descriptive with a socio-critical paradigm and a qualitative approach that allowed us to approach the social reality in the classroom, using techniques and instruments such as documentary analysis, participant observation, field diary, survey and student checklist. All the information gathered and with the theoretical basis analysed and reflected upon, allowed us to design and apply the proposal of a learning corner for the development of communicative skills. The results obtained demonstrated the viability and feasibility of the proposal in order to fulfil and achieve the proposed objectives and to answer the research question
Description: En el transcurso de las prácticas preprofesionales se han dado experiencias que han ayudado a comprender el proceso de enseñanza-aprendizaje entre los aspectos de métodos, estrategias y recursos didácticos que se pueden utilizar en los diferentes contextos escolares. En el presente trabajo, conjuntamente con las prácticas y los referentes teóricos, se determinó que las destrezas comunicativas de los estudiantes del Quinto Año de “A” de la U.E. “República del Ecuador” no eran desarrolladas de manera óptima ni se alcanzaba el dominio de las mismas. Por lo tanto, se precisa como objeto de estudio el desarrollo de las destrezas comunicativas por medio de rincones de aprendizaje. La metodología implementada es de tipo descriptivo, con un paradigma socio-crítico y de enfoque cualitativo que permitió acercarnos a la realidad social dentro del aula de clases. Las técnicas e instrumentos utilizados fueron: análisis documental, observación participante, diario de campo, encuesta y lista de cotejo. Toda la información recogida además de la fundamentación teórica analizada y reflexionada, permitieron diseñar y aplicar la propuesta mediante un rincón de aprendizaje que desarrolla las destrezas comunicativas. Los resultados obtenidos demostraron la viabilidad y factibilidad de la propuesta porque se pudo cumplir y alcanzar los objetivos propuestos y dar respuesta la pregunta de investigación
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2396
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdfTexto completo2,15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.