Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2402
Title: Lectura acompañada para el fomento y la mejora del proceso lector en quinto grado de Educación General Básica
Authors: Villalta Reinoso, Carlos Andrés
metadata.dc.contributor.advisor: Andrade Tapia, Jorge Oswaldo
Keywords: Lectura acompañada
Mediación lectora
Proceso lector
Estrategias metodológicas
Shared reading
Reading mediation
Reading process
Methodological strategies
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;58
Abstract: This Curriculum Integration Work (ICT) addresses shared reading with the aim of implementing a reading project that uses this methodological strategy to promote and improve the reading process in fifth-grade students of Basic General Education. The research is developed under a socio-critical paradigm, with a qualitative approach and oriented by the method of Participatory Action Research. In addition, it is supported by different techniques and instruments for data collection. This research begins with a diagnosis of the existing problems in the classrooms observed during pre-professional practices. The problems identified are related to the deficiencies in the development and application of the reading process in general. Based on these observations, the theoretical foundations are established to support the methodological strategy of shared reading, its characteristics, and its benefits. Then, the proposal of the accompanied reading project "Leo, exploro y descubro" (I read, explore, and discover) is designed and validated by experts. Subsequently, the project is applied over a period of eight weeks. Finally, the achievements and progress made with the implemented project are analyzed, reflected upon, and shared. The results obtained emphasize the effectiveness and relevance of the methodological strategy of shared reading to promote, improve and develop the reading process in students, because it transforms reading into a dialogic activity and allows the development of reading and social skills; it also generates motivation and interest in reading.
Description: El presente Trabajo de Integración Curricular (TIC) aborda la lectura acompañada con el objetivo de implementar un proyecto de lectura que use esta estrategia metodológica para fomentar y mejorar el proceso lector en los estudiantes del quinto grado de Educación General Básica. La investigación es desarrollada bajo un paradigma sociocrítico, con un enfoque cualitativo y orientado por el método de Investigación-Acción Participativa, además, se apoya en diferentes técnicas e instrumentos de recolección de datos. Esta investigación inicia con el diagnóstico de la problemática existente en las aulas de clases observadas durante las prácticas preprofesionales, Dicha problemática está relacionada a las falencias en el desarrollo y aplicación del proceso lector en general. A partir de ello, se establecen las bases teóricas con la finalidad de fundamentar a la estrategia metodológica de lectura acompañada, sus características y beneficios. Luego, se diseña y valida la propuesta del proyecto de lectura acompañada “Leo, exploro y descubro”. Posteriormente, se aplica el proyecto en el lapso de ocho semanas. Para finalizar, se analiza, reflexiona y socializa los logros y avances generados con el proyecto implementado. Los resultados obtenidos hacen hincapié en la eficacia y pertinencia de la estrategia metodológica de lectura acompañada para fomentar, mejorar y desarrollar el proceso lector en los estudiantes, debido a que transforma a la lectura en una actividad dialógica y permite el desarrollo de habilidades lectoras y sociales; asimismo, genera motivación e interés por leer.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2402
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación - Villalta Carlos - Lectura acompañada.pdfTexto completo3,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.