Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2404
Title: De la coeducación a una educación con perspectiva de género: abordaje de género en el subnivel superior de Educación General Básica
Authors: Guzman Guaylacela, Stefania Esther
Lliguisupa Parra, Natalia Marisol
metadata.dc.contributor.advisor: Mendoza Carmona, Blanca Edurne
Keywords: Coeducación
Heteronormativadad
Diversidad
Perspectiva de género
Coeducation
Heteronormative
Diversity
Gender perspective
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;60
Abstract: This research seeks to incorporate the gender perspective in education to counter the situations of violence, inequality and discrimination reproduced by the coeducational proposal. For this reason, this work is based on theoretical contributions that have established that, although coeducation is a way of promoting formal equality, the reality in educational institutions is different. This is due to the fact that coeducation promotes sexist roles, stereotypes and imaginaries that, besides to putting women at a disadvantage, make invisible and discriminate against people in vulnerable situations or people with a sexual orientation and sex gender identity different from the heteronormative. The research was carried out in the ninth and tenth grade of EGB at the República del Ecuador High School, located in the city of Cuenca, Ecuador. The methodological development is based on a socio-critical paradigm, with a qualitative approach and the action research method, using data collection techniques and instruments to obtain adequate information for our research. Through the results obtained in the research we present a series of recommendations to promote the incorporation of the gender perspective in education in order to form conscious, inclusive, open-minded and respectful human beings to human diversity.
Description: Esta investigación busca incorporar la perspectiva de género en la educación para contrarrestar las situaciones de violencia, desigualdad y discriminación que reproduce la propuesta coeducativa. Por esta razón, este trabajo se fundamenta en aportes teóricos que han establecido que, aunque la coeducación es una forma de promover la igualdad formal, la realidad en las instituciones educativas es otra. Esto se debe a que la coeducación promueve roles, estereotipos e imaginarios sexistas que, además de poner en desventaja a las mujeres, invisibiliza y discrimina a personas en situación de vulnerabilidad o a personas con una orientación sexual e identidad de sexo género diferente a lo heteronormado. La investigación se desarrolló en el noveno y décimo año de Educación General Básica de la Unidad Educativa República del Ecuador, ubicada en la ciudad de Cuenca, Ecuador. Para el desarrollo metodológico se parte desde un paradigma sociocrítico, con un enfoque cualitativo y el método de investigación acción, empleando técnicas e instrumentos de recolección de datos para obtener información adecuada a nuestra investigación. A través de los resultados obtenidos en la investigación presentamos una serie de recomendaciones para promover la incorporación de la perspectiva de género en la educación con la finalidad de formar a seres humanos conscientes, inclusivos, abiertos y respetuosos a la diversidad humana.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2404
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC54EB. Guzman Stefania, Lliguisupa Natalia.pdfTexto completo2,43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.