Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2413
Title: Propuesta didáctica sobre el empleo de estrategias para el desarrollo de la lectura y escritura mediante plataformas digitales con estudiantes del octavo año de EGB
Authors: Chicaiza Calle, Johnny Fabricio
metadata.dc.contributor.advisor: Martínez Molina, Oscar Antonio
Keywords: Lectura
Escritura
Plataformas digitales
Estrategias didácticas
Guía metodológica
Reading, Writing
Digital platforms
Teaching strategies
Methodological guide
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;65
Abstract: This research project is developed with the purpose of contributing to the development of reading and writing of eighth year EGB students of the Republic of Ecuador Educational Unit, since these skills have not been well developed in the virtual study modality. This was evidenced by direct observation of the educational processes, which reflected those students have difficulties in reading, writing, and also their participation is very scarce during class hours. Therefore, the final objective is to propose a methodological guide on the use of didactic strategies for the development of reading and writing through digital platforms with eighth year EGB students.In fact, a descriptive type of research is developed that has a mixed evocation and is developed through the action research method, with the use of participant observation, a survey and an interview as information collection techniques. All this research process allowed to corroborate that there are indeed shortcomings in reading and writing skills in the eighth year EGB students of the Republic of Ecuador Educational Unit. In conclusion, all these stages of research and developed processes allowed the elaboration of a guide that guides teachers on the use of six didactic strategies for the development of reading and writing through digital platforms with students of the eighth year of EGB, which due to your organization are feasible to use to strengthen reading and writing skills.
Description: El presente proyecto de investigación es desarrollado con la finalidad de contribuir al desarrollo de la lectura y escritura de estudiantes de octavo año EGB de la Unidad Educativa República del Ecuador, puesto que, estas habilidades no han sido bien desarrolladas en la modalidad virtual de estudio. Esto fue evidenciado mediante la observación directa de los procesos educativos, los cuales reflejaron que los estudiantes tienen dificultades para leer, escribir, y además su participación es muy escaza en las horas de clase. Por lo tanto, el objetivo final es llegar a proponer una guía metodológica sobre el empleo de estrategias didácticas para el desarrollo de la lectura y escritura mediante plataformas digitales con estudiantes del octavo año de EGB. En efecto se desarrolla una investigación de tipo descriptiva que posee un evoque mixto y que es desarrollado mediante el método de investigación acción, con el empleo de la observación participante, una encuesta y una entrevista como técnicas de recolección de información. Todo este proceso de investigación permitió corroborar que efectivamente existen falencias en las habilidades de lectura y escritura en los estudiantes del octavo año de EGB de la Unidad Educativa República del Ecuador. En conclusión, todas estas etapas de investigación y procesos desarrollados permitieron elaborar una guía que oriente a los docentes sobre el empleo de seis estrategias didácticas para el desarrollo de la lectura y escritura mediante plataformas digitales con estudiantes del octavo año de EGB, mismas que debido a su organización son factibles de utilizar para fortalecer las habilidades de lectura y escritura.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2413
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Propuesta didactica Johnny Chicaiza Calle(1).pdfTexto completo2,25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.