Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2423
Title: Guía didáctica para estimular el desarrollo del lenguaje de un estudiante con Trastorno del Espectro Autista de la Unidad Educativa Especial Manuela Espejo
Authors: Guamán Gallegos, Fabiola Gricelda
Reinoso Espinoza, José Eduardo
metadata.dc.contributor.advisor: Guevara Fernández, Geycell Emma
Herrera Rodríguez, José Ignacio
Keywords: Estimulación del lenguaje
Guía didáctica
Trastorno del Espectro Autista
Language Stimulation
Didactic Guide
Autism Spectrum Disorder
Issue Date: 20-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEE-DID;26
Abstract: This research focuses its attention on the importance of stimulating language development in people with Autism Spectrum Disorder (ASD), since it is essential to generate greater autonomy in them and thus favor the interaction they have with people. that surround them. Therefore, in the present work the following research question was established: How to stimulate language in a student with ASD in the third year of Elementary Basic Education of the Manuela Espejo Special Educational Unit? and to answer this question, the following general objective is proposed: Propose a didactic guide for the stimulation of the language of a student with ASD. An investigation and search of various sources that made it possible to base and theoretically support the study was carried out. The research is governed from a qualitative approach and selecting a student with autism spectrum disorder as a case study. Different techniques were applied for the collection and analysis of data such as: observation, interview, documentary analysis and data triangulation, which resulted in the need to stimulate the areas of language comprehension, promote lexical or vocabulary development and also enhance the significant development of language: grammatical structures and pronunciation. Subsequently, an activity guide composed of three sections each with four activities focused on stimulating language development with guidelines for the teacher and mother is designed.
Description: La presente investigación centra su atención en la importancia que tiene la estimulación del desarrollo del lenguaje en las personas con Trastorno del Espectro Autista (TEA), ya que es primordial para generar en ellos mayor autonomía y favorecer así a la interacción que tengan con las personas que los rodean. Por lo que, en el presente trabajo se estableció la siguiente pregunta de investigación: ¿Cómo estimular el lenguaje en un estudiante con TEA del tercer año de Educación Básica Elemental de la Unidad Educativa Especial Manuela Espejo? y para dar respuesta a esta interrogante se plantea el siguiente objetivo general: Proponer una guía didáctica para la estimulación del lenguaje de un estudiante con TEA. Se llevó a cabo una indagación y búsqueda de diversas fuentes que posibilitaron fundamentar y sostener teóricamente el estudio. La investigación se rige desde un enfoque cualitativo y seleccionando a un estudiante con Trastorno del Espectro Autista como caso de estudio. Se aplicaron diferentes técnicas para la recolección y análisis de datos como: observación, entrevista, análisis documental y triangulación de datos, las cuales tuvieron como resultado la necesidad de estimular las áreas de la comprensión del lenguaje, favorecer el desarrollo léxico o vocabulario y también potenciar el desarrollo significativo del leguaje: estructuras gramaticales y pronunciación. Posteriormente se diseña una guía de actividades compuesta por tres secciones cada una con cuatro actividades enfocadas a la estimulación del desarrollo del lenguaje con orientaciones para la docente y madre de familia.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2423
Appears in Collections:Itinerario en Discapacidad Intelectual y Desarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC04EE. EDUCACIÓN ESPECIAL. GUAMÁN, FABIOLA. REINOSO, JOSÉ..pdfTexto completo1,48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.