Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2424
Title: Estrategia didáctica para estimular la atención sostenida en un niño con TEA del cuarto año de EGB de la Unidad Educativa Especializada “Manuela Espejo”
Authors: Cedillo Morales, Jessica Belén
Gallegos Lucero, Adriana Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Montiel Castillo, Vanessa Esperanza
Keywords: Trastorno del espectro autista
Estimulación
Atención sostenida
Autism spectrum disorder
Stimulation
Sustained attention
Issue Date: 20-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEE-DID;27
Abstract: The following work aims to propose a didactic strategy for the stimulation of sustained attention of a student with ASD in the fourth year of EGB in the Specialized Educational Unit "Manuela Espejo", in the city of Azogues, province of Cañar. The theoretical foundations are supported based on authors such as: García (2013), Gutiérrez et al. (2018), Martos-Pérez (2008), Picardo et al (2014), Portellano and García (2014), Ruggieri (2006), and Servera and Llabrés (2004) who contributed valuable ideas to understand the stimulation of sustained attention in children with ASD. The research assumes a qualitative approach, using the case study method. For the collection of information, instruments such as the field diary, observation guide, semi-structured interviews and analysis of official documents were used. Triangulation was used for the analysis of the information. The main result was that sustained attention is characterized by focusing concentration for a prolonged period of time on an activity that is being learned, allowing it to be processed, understood and memorized, and that the didactic strategy allows the construction of techniques and methods that support the achievement of the desired learning, as well as to respond to the needs of the student. Based on these results, a didactic strategy was designed, which by means of creative activities gives the student the possibility to engage their attention for a prolonged period of time, so that in this way they develop a good processing and retention of information, supporting a good acquisition of knowledge.
Description: El siguiente trabajo tiene por objetivo proponer una estrategia didáctica para la estimulación de la atención sostenida de un estudiante con TEA el cuarto año de EGB en la Unidad Educativa Especializada “Manuela Espejo”, en la ciudad de Azogues provincia del Cañar. Los fundamentos teóricos se sustentan a base de los autores como: García (2013), Gutiérrez et al. (2018), Martos-Pérez (2008), Picardo et al (2014), Portellano y García (2014), Ruggieri (2006), y Servera y Llabrés (2004) quienes aportaron valiosas ideas para comprender la estimulación de la atención sostenida en niños con TEA. La investigación asume un enfoque cualitativo, empleando el método de estudio de caso. Para la recogida de información se utilizó instrumentos como el diario de campo, guía de observación, entrevistas semiestructuradas y análisis de documentos oficiales. Se utilizó la triangulación, para el análisis de la información. Como principal resultado, se obtuvo que la atención sostenida se caracteriza por focalizar la concentración por un tiempo prolongado hacia una actividad que se está aprendiendo, permitiendo procesarla, entenderla y memorizarla y que la estrategia didáctica admite la construcción de técnicas y métodos que apoyan al logro de un aprendizaje deseado, así como también, a dar respuesta a las necesidades del alumno. Sobre la base de estos resultados se diseñó una estrategia didáctica, que por medio de actividades creativas da la posibilidad de que el estudiante enganche su atención por un tiempo prolongado, para que de esta forma desarrolle un buen procesamiento y retención de información apoyando una buena adquisición de conocimientos.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2424
Appears in Collections:Itinerario en Discapacidad Intelectual y Desarrollo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1. Estrategia didáctica para estimular la atención sostenida en un niño con TEA.pdfTexto completo2,39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.