Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2434
Title: Desarrollo de la inteligencia emocional mediante una guía didáctica en niños/as de 3 a 4 años de la institución Francisco Febres Cordero
Authors: Lliguicota Sanango, Karen Pamela
Lliguicota Tapia, Mayra Guadalupe
metadata.dc.contributor.advisor: Machuca Moscoso, Daniela Nataly
Keywords: Emoción
Inteligencia
Primera infancia
Aprendizaje por experiencia
Emotion
Intelligence
Early childhood
Experiential learning
Issue Date: 19-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEI;88
Abstract: The objective of this research was to develop emotional intelligence in the children of the Francisco Febres Cordero Millennium Educational Unit, Sublevel 2, through the application of a guide of didactic activities. It is important to mention that in order to provide a theoretical basis for this research, different authors were analyzed, such as: emotional intelligence Goleman, emotions Pallares. Regarding the research methodology, the interpretative paradigm was selected, qualitative approach, the type of research was descriptive, applied and empirical; and the action-research method was applied. Different techniques and instruments were used, such as: the interview with its respective script of questions, the survey with its questionnaire of questions, and the observation to carry out the field diary and the checklist. Finally, after the application of the didactic guide, several results were obtained: an active participation was generated among the children, they were able to identify the emotions addressed in the research with their respective colors. One of the main conclusions was the autonomous and confident development of most of the children, since they communicated and expressed more fluently what they felt during class hours.
Description: Esta investigación tuvo como objetivo desarrollar la inteligencia emocional en los niños de Inicial, Subnivel 2 de la Unidad Educativa del Milenio Francisco Febres Cordero, a partir de la aplicación de una guía de actividades didácticas. Es importante mencionar, que para fundamentar teóricamente esta investigación se analizaron diferentes autores que abordan temas como: inteligencia emocional Goleman, emociones Pallares. En cuanto a la metodología de la investigación se seleccionó el paradigma interpretativo, enfoque cualitativo, el tipo de investigación fue descriptiva, aplicada y empírica; y se aplicó el método de investigación – acción. Se utilizaron diferentes técnicas e instrumentos como: la entrevista con su respectivo guión de preguntas, la encuesta con su cuestionario de preguntas, y la observación para llevar a cabo el diario de campo y la lista de cotejo. Finalmente, después de la aplicación de la guía didáctica se obtuvieron varios resultados: se generó una participación activa entre los niños/as, lograron identificar las emociones abordadas en la investigación con sus respectivos colores. Una de las principales conclusiones fue el desenvolvimiento autónomo y seguro de la mayoría de los infantes, puesto que se comunicaron y expresaron con mayor fluidez lo que sienten en las horas de clase.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2434
Appears in Collections:Educación Inicial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1 TIC12EI- LLIGUICOTA TAPIA MAYRA GUADALUPE - LLIGUICOTA SANANGO KAREN PAMELA.pdfTexto completo3,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.