Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2445
Title: Propuesta de una guía de actividades virtuales en la materia de Lengua y Literatura para potenciar la expresión oral en los alumnos de noveno de EGB de la Unidad Educativa Ignacio Escandón 2021-2022.
Authors: Ortega Asitimbay, Joffre Wilfrido
Merchán Peñafiel, Nube Alexandra
metadata.dc.contributor.advisor: Auquilla Díaz, Juan Fernando
Keywords: Expresión oral
Potenciar
Guía de actividades virtuales
Oral expression
Enhance
Virtual activities guide
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;175
Abstract: This research aims to publicize the importance of oral expression in the educational field of a student. It is found as problems the difficulty of expressing or communicating a message critically, coherently, fluently and the little participation in the classes by the students, as well as the lack of spaces for socialization, scarcely developing oral expression and prioritizing communication. Reading and writing. This research gives as a solution a guide of virtual activities called Hablemos chévere, to enhance oral expression in the area of Language and Literature in the ninth-grade students of General Basic Education parallel "A" of the Educational Unit "Ignacio Escandón", located in the city of Cuenca. To develop the research, it begins with the investigation of theoretical foundations, using an action research method, in which certain instruments were applied to obtain qualitative and quantitative data, then we proceed to execute a Pre-test with a rubric that values the oral expression of the students, also, the guide of virtual activities is designed and applied to the students, likewise, the Post-test is developed to demonstrate the influence of said guide in the oral expression of each student. Finally, as results obtained, it was found that the activities proposed in the virtual guide let's talk cool, has significantly enhanced oral expression in each student since the advance, progress and spontaneity of oral expression is evidenced, as well as, evidences a greater number of student participation in the development of classes.
Description: La presente investigación pretende dar a conocer la importancia de la expresión oral en el ámbito educativo de un estudiante. Se halla como problemáticas la dificultad de expresar o comunicar un mensaje de manera crítica, coherente, fluida y la poca participación en las clases por parte de los estudiantes, así mismo, la carencia de espacios de socialización, desarrollando escasamente la expresión oral y priorizando la lectura y escritura. Esta investigación da como solución una guía de actividades virtuales denominada Hablemos chévere, para potenciar la expresión oral en el área de Lengua y Literatura en los alumnos de noveno de Educación General Básica paralelo “A” de la Unidad Educativa “Ignacio Escandón”, ubicada en la ciudad de Cuenca. Para desarrollar la investigación, se inicia con la indagación de fundamentos teóricos, haciendo uso método de investigación acción, en el cual, se aplicaron ciertos instrumentos para la obtención de datos cualitativos y cuantitativos, luego, procedemos a ejecutar un Pre-test con una rubrica que valora la expresión oral de los estudiantes, también, se diseña y aplica la guía de actividades virtuales a los estudiantes, así mismo, se desarrolla el Post-test para demostrar la influencia de dicha guía en la expresión oral de cada estudiante. Finalmente, como resultados obtenidos, se encontró que las actividades planteadas en la guía virtual hablemos chévere, ha potenciado la expresión oral de manera significativa en cada estudiante, ya que, se evidencia el avance, progreso y espontaneidad de la expresión oral, así como también, se evidenció un mayor número de participación estudiantil en el desarrollo de las clases.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2445
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2 Trabajo de titulación PDF.pdfTexto completo1,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.