Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2450
Title: Aproximación al Rol docente en tiempos de pandemia: escuelas fiscales (Azogues-Ecuador)
Other Titles: APROXIMACIÓN AL ROL DOCENTE EN TIEMPOS DE PANDEMIA: ESCUELAS FISCALES (AZOGUES-ECUADOR)
Authors: Illescas Chimbo, Jenny Alexandra
Yumbla Yumbla, Sandra Verónica
metadata.dc.contributor.advisor: José Manuel, Castellano
Keywords: Docente
Docente
Escuelas fiscales
Escuelas fiscales
Modalidad virtual
Modalidad virtual
Pandemia
Pandemia
Teacher
Teacher
Fiscal schools
Fiscal schools
Virtual modality
Virtual modality
Pandemic
Pandemic
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-EGB;180
Abstract: The purpose of this research is to approach the role of teachers in the educational process in public schools in Azogues canton during the pandemic. The problem addressed arose due to the influence of the pandemic caused by Covid-19, in the teaching-learning processes and adaptation of teachers to the new educational reality and the change of work modality from face-to-face to virtual. This research is framed within a qualitative approach at a theoretical-instrumental level, an interpretative paradigm that entails emphasizing the diverse findings of the subjects under study and under a collective and descriptive case method. To this end, various instruments were used to collect information, through a series of interviews, observations together with documentary support, and subsequent data analysis, through the coding of the interview responses by categories and interpretation. The main result obtained evidences the challenge of the teacher facing the pandemic reality, which has entailed great changes in his professional work during the virtual modality in all its aspects (strategies, techniques and instruments, etc.).
Description: La presente investigación tiene como objeto acercarse al papel del docente en el proceso educativo en escuelas fiscales del cantón Azogues durante el tiempo de pandemia. La problemática abordada surgió por la influencia de la Covid-19 en los procesos de enseñanza-aprendizaje, en la adaptación de los docentes a la nueva realidad educativa y al cambio de modalidad de trabajo de lo presencial a lo virtual. Esta investigación se encuadra dentro de un enfoque cualitativo de nivel teórico-instrumental, un paradigma interpretativo que conlleva enfatizar los diversos hallazgos de los sujetos y el objeto de estudio y bajo un método de caso de carácter colectivo y descriptivo. Para ello, se recurrió a diversos instrumentos de recolección de información, a través de la realización de un conjunto de entrevistas, observaciones junto a un soporte documental y su consiguiente análisis de datos, por medio de la codificación de las respuestas de las entrevistas por categorías e interpretación. El principal resultado obtenido evidencia el reto del docente frente a la realidad pandémica, que ha conllevado a grandes cambios en su quehacer profesional durante la modalidad virtual en todos sus aspectos (estrategias, técnicas e instrumentos, etc.).
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2450
Appears in Collections:Itinerario en Educación General Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Aproximación al Rol Docente en Tiempos de Pandemia Escuelas Fiscales (Azogues-Ecuador) (1).pdfTexto completo1,92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.