Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2455
Title: Estudio del desarrollo del razonamiento lógico matemático en estudiantes del 10mo de Educación Básica Superior de la Unidad Educativa Particular “Corel”
Authors: Rojas Avila, Byron Rafael
Arízaga Tigre, Johanna Maricela
metadata.dc.contributor.advisor: Stefos, Efstathios
Keywords: Razonamiento lógico matemático
Desarrollo
Procesos
Comprensión
Vida cotidiana
Mathematical logical reasoning
Development
Processes
Understanding
Daily life
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PM;101
Abstract: A study was carried out with the aim of understanding the development of mathematical logical reasoning in upper basic students. The research focused on 19 students of 10th year corresponding to the upper basic level, with an approximate age of 14 to 15 years, of these 6 are women and 11 are men. From whom, together with the teacher, information was collected to know the processes that follow to develop mathematical logical reasoning, with a previous theoretical support and a subsequent analysis and discussion of the data. As instruments were used an interview addressed to the teacher, a survey and test to the students and a documentary analysis of the PUD and the quimestral test. The results show that mathematics is guided by misconceptions that elude reason and prioritize qualifications. In addition, the development of mathematical logical reasoning is implicit in the learning of the content, reason why students do not reach the true action of reasoning, understand the what and why and internalize each knowledge, to apply it later in everyday life.
Description: Se realizó un Estudio que tiene como objetivo comprender el desarrollo del razonamiento lógico matemático en estudiantes de básica superior. La investigación se centró en 19 estudiantes de 10mo año correspondiente al nivel básico superior, con una edad aproximada de 14 a 15 años, de estos 6 son mujeres y 11 son varones. De quienes conjuntamente con el docente se recabó información para conocer los procesos que siguen para desarrollar el razonamiento lógico matemático, con una previa sustentación teórica y un posterior análisis y discusión de los datos. Como instrumentos, se emplearon una entrevista dirigida al docente, una encuesta, test a los estudiantes y un análisis documental del PUD y las pruebas quimestrales. Los resultados evidencian que la matemática está guiada por conceptos erróneos que eluden la razón y priorizan las calificaciones, además que el desarrollo del razonamiento lógico matemático está implícito en el aprendizaje del contenido, razón por la cual los estudiantes no alcanzan la verdadera acción de razonar, comprender el qué, porqué y para qué e interiorizar cada conocimiento, para una posterior aplicación en la vida cotidiana.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2455
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1. Trabajo de Titulación.pdfTexto completo3,08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.