Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2463
Title: Estrategias de apoyo logopédico para mejorar el desarrollo del lenguaje a nivel pragmático en niños con tea de 3er grado de la unidad educativa “Agustín Cueva Tamariz”
Authors: Guzhñay Siavichay, Jennifer Lizbeth
Pesantez Zumba, Jessica Michelle
metadata.dc.contributor.advisor: Guillen Guerrero, María Gabriela
Keywords: Estrategias de apoyo logopédico
Desarrollo del lenguaje
Nivel pragmático
Trastorno del espectro autista
Language development
Pragmatic level
Issue Date: 18-Jul-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEE-L;22
Abstract: The research project will address important and interesting topics such as speech therapy support strategies to improve language development at a pragmatic level in children with ASD in 2nd grade of the "Agustín Cueva Tamariz" Educational Unit, to improve language development. from the stimulation of the four components such as the level, phonetic-phonological, lexical-semantic, morphosyntactic and pragmatic since the development of language is a basic need of the human being to communicate and express their emotions, thoughts, feelings, etc. Within the methodological process of the research, the interpretive hermeneutic paradigm was assumed with a qualitative approach based on the case study, which consists of understanding the phenomenon from reality. Techniques such as participant observation, document analysis, interview were used, and as research instruments, field diaries, information analysis guide, teacher interview guide, interview with the mother of the family and interview with the speech therapist to execute data triangulation, information analysis and identify the respective barriers that the student faces. The intervention proposal consists of developing speech therapy support strategies to improve language development based on the correct acquisition of skills, with their evaluations as material to contribute to the language development of children with ASD or may also be suitable for other subjects. that can present similar problems.
Description: En el proyecto de investigación se abordará temas importantes e interesantes como son las estrategias de apoyo logopédico para mejorar el desarrollo del lenguaje a nivel pragmático en niños con TEA de 2do grado de la Unidad Educativa “Agustín Cueva Tamariz”, para mejorar el desarrollo del lenguaje a partir de la estimulación de los cuatro componentes como el nivel, fonético-fonológico, léxico-semántico, morfosintáctico y pragmático puesto que el desarrollo del lenguaje es una necesidad básica del ser humano para comunicarse y expresar sus emociones, pensamientos, sentimientos, etc. Dentro del proceso metodológico de la investigación se asumió el paradigma hermenéutico interpretativo con enfoque cualitativo basado en el estudio de caso, que consiste en comprender el fenómeno a partir de la realidad. Se utilizaron técnicas como la observación participante, análisis de documentos, entrevista, y como instrumentos de investigación se utilizó los diarios de campo, la guía de análisis de información, la guía de entrevistas a la docente, entrevista a la madre de familia y entrevista a la logopeda para ejecutar la triangulación de dato, el análisis de información e identificar las respectivas barreras a las que se enfrenta el estudiante. La propuesta de intervención consiste en desarrollar estrategias de apoyo logopédico para mejorar el desarrollo del lenguaje a partir de la correcta adquisición de competentes, con sus respectivas evaluaciones como material de contribución en el desarrollo del lenguaje de niños con TEA o también pueden ser adecuadas a otros sujetos que puedan presentar dificultades similares.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2463
Appears in Collections:Itinerario en Logopedia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1.Trabajo de titulación pdf 1.pdfTexto completo2,35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.