Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2467
Title: Guía Lúdica para el Desarrollo de la Expresión Oral en un Estudiante con Discapacidad Intelectual
Authors: Chuquiguanga Tenesaca, Henry Fernando
Saldaña Saico, Vilma Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Castillo Pinos, Karina Maribel
Keywords: Expresión oral
Discapacidad intelectual
Guía de actividades lúdicas
Oral expression
Intellectual disability
Guide to recreational activities
Issue Date: 20-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEE-L;26
Abstract: This research is designed to improve the development of oral expression in a student with intellectual disabilities, to contribute to their interaction in different contexts with society, thus improving their dependence and autonomy, the proposal arises from the exploration carried out in the 8th year of basic education B of the Special Educational Unit "Agustín Cueva Tamariz", located in the city of Cuenca. The unit of analysis was constituted by a student with a good language development, but with difficulties in the phonetic phonological component, since his speech on several occasions was misunderstood for presenting difficulties in some phonemes in addition to presenting continuous pauses in his speech. This research is located in a case study and the collection of information through interview guide to the speech therapist of the institution, professional tutor, parents and technical sheet, which through a methodological triangulation, allowed to conclude the status of the components of the study subject, as well as its potentialities and weaknesses therefore the creation of the proposal is proposed a guide of recreational activities to contribute to the development of oral expression, which aims to promote the development of oral expression of the study subject in addition to joint participation with the educational community.
Description: La presente investigación es diseñada para mejorar el desarrollo de la expresión oral en un estudiante con discapacidad intelectual, para contribuir a su interacción en diferentes contextos con la sociedad, mejorando así su dependencia y autonomía, la propuesta surge a raíz de la exploración realizada en el 8vo año de educación básica ¨B¨ de la Unidad Educativa Especial “Agustín Cueva Tamariz”, ubicada en la ciudad de Cuenca. La unidad de análisis estuvo constituida por un estudiante con un buen desarrollo de lenguaje, pero con dificultades en el componente fonético fonológico, puesto que, su discurso en varias ocasiones era incomprendido por presentar dificultades en algunos fonemas además de presentar a pausas continuas en su discurso. Esta investigación está situada en un estudio de caso y la recolección de información a través de guía de entrevista al logopeda de la institución, tutor profesional, padres de familia y ficha técnica, los que a través de una triangulación metodológica, permitió concluir el estado de los componentes del sujeto de estudio, así como sus potencialidades y debilidades por ello se plantea la creación de la propuesta una guía de actividades lúdicas para el aportar al desarrollo de la expresión oral, la cual tiene como objetivo favorecer al desarrollo de la expresión oral del sujeto de estudio además de la participación conjunta con la comunidad educativa.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2467
Appears in Collections:Itinerario en Logopedia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS FINAL.pdfTexto completo1,81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.