Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2468
Title: El desarrollo del componente léxico semántico en una estudiante con síndrome de Down.
Authors: Arizaga Llivigañay, Diana Magaly
Gallegos Quituisaca, Paola Fernanda
metadata.dc.contributor.advisor: Bert Valdespino, Juana Emilia
Keywords: Síndrome de Down
Guía de actividades lúdicas
Componente léxico semántico
Down syndrome
Semantic lexical component
Issue Date: 19-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEE-L;27
Abstract: The objective of the current investigation is: to design a guide of ludic activities for the development of the semantic lexical component in a student with Down syndrome of the sixth year of basic education of the Specialized Educational Unit ´´Agustín Cueva Tamariz´´. Therefore, for the development of this project and the fulfillment of its objective, several conceptual aspects are addressed: Down syndrome, characteristics of the development of children with Down syndrome, characteristics of language development in children with Down syndrome, component semantic lexicon in children with Down syndrome, some considerations on ontogenetic development, stimulation of semantic lexicon development in students with Down syndrome. In addition, this project is developed with a qualitative and descriptive approach, taking the case study as the main method, within which various techniques and instruments for collecting information have been used, such as: documentary review, participant observation, interview with teacher and mother of the family, semantic fields test, which were processed through triangulation, which allowed knowing the current state of language development of the case addressed within the investigation. Based on the communicative needs identified in a person with Down syndrome, we proceed to elaborate the intervention proposal focused on the development of the semantic lexical component of the case addressed, through a conscious, flexible, creative and innovative planning of the teaching process, giving response to the needs of the student, providing support from an inclusive and communicative approach.
Description: El objetivo de la actual investigación es diseñar una guía de actividades lúdicas para el desarrollo el componente léxico semántico en un estudiante con síndrome de Down del sexto año de educación básica de la Unidad Educativa Especializada ´´Agustín Cueva Tamariz´´. Para el desarrollo del proyecto y el cumplimiento de su objetivo, se trataron los antecedentes y se fundamentaron, desde las perspectivas de los autores estudiosos del tema, aspectos conceptuales como Síndrome Down, características psicopedagógicas de los niños con este síndrome, el desarrollo del lenguaje y del componente léxico semántico; así mismo se sustentó la importancia de la estimulación de este componente en estudiantes con síndrome de Down. La investigación se desarrolla desde el enfoque cualitativo, de corte descriptiva, tomando como principal método el estudio de caso, dentro del que se emplearon técnicas e instrumentos de recolección de información como: revisión documental, observación participante, entrevista a la docente y a la madre y la prueba de campos semánticos, las que fueron procesadas mediante la triangulación, la que permitió diagnosticar el estado actual del desarrollo del componente léxico-semántico de la estudiante con síndrome de Down. A partir de las necesidades identificadas se procede a diseñar la propuesta de intervención enfocada en el desarrollo de tal componente, mediante una planificación consciente, de carácter flexible, creativa e innovadora del proceso de enseñanza, dando respuesta a las necesidades de la alumna, brindando un apoyo desde un enfoque inclusivo y comunicativo.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2468
Appears in Collections:Itinerario en Logopedia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1 Trabajo de Titulación.pdfTexto completo2,42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.