Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2471
Title: Guía didáctica basada en las nuevas tecnologías para la enseñanza-aprendizaje de vectores en primero de bachillerato, Unidad Educativa “Luis Cordero”
Authors: Aguirre Ochoa, Leonardo David
Amaya Guapisaca, Yessenia Pamela
metadata.dc.contributor.advisor: Vásquez Bernal, Marco Vinicio
Keywords: Enseñanza-aprendizaje
Matemática
Guía didáctica
Teaching-learning
Didactic guide
Issue Date: 2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFECE;21
Abstract: The teaching and learning process of Mathematics needs spaces for collaboration and debate for an effective understanding, in this sense the use of ICT is presented as an optimal candidate for this process because it allows to evolve and stimulate the ability of students to solve the various problems in learning. The main objective of this work is to develop a didactic guide based on the application of new technologies to improve the teaching and learning process of the vector content in the students of the first year of high school of the "Luis Cordero" Educational Institution. The methodology was based on mixed research that included field research with the participation of the Mathematics teacher and 22 students of the first year of BGU class "A". The theoretical underpinnings of vectors, teaching methodologies and the use of GeoGebra in the classroom were analyzed. From the quantitative and qualitative perspectives, information was obtained from data collection techniques such as direct observation, survey and interview, which allowed us to diagnose a low performance in the teaching and learning process of vectors, as well as the little use of ICT in the teaching methodology. Finally, to measure the feasibility of the application of the didactic guide, content tests such as prestest and posttest were used, which in contrast showed that the use of the didactic guide had a positive impact on the teaching and learning process of vectors, since the students presented a notable evolution in their academic performance, the level of attention and motivation increased, as well as their social and intellectual skills
Description: El proceso de enseñanza y aprendizaje de la Matemática necesita de espacios de colaboración y debate para una comprensión efectiva, en este sentido el uso de las TIC se presenta como un candidato óptimo para este proceso pues permite evolucionar y estimular la capacidad de los estudiantes al momento de resolver los diversos problemas existentes en el aprendizaje. El presente trabajo tiene como objetivo fundamental Desarrollar una guía didáctica en base a la aplicación de nuevas tecnologías para mejorar el proceso de enseñanza y aprendizaje del contenido de vectores en los estudiantes del primero de Bachillerato de la Unidad Educativa “Luis Cordero”. La metodología se apoyó en una investigación mixta que incluyó una investigación de campo con la participación de la docente de Matemática y 22 estudiantes del primero de BGU paralelo “A”. Se analizó los sustentos teóricos de vectores, metodologías de enseñanza y el uso de GeoGebra en el aula. Desde las perspectivas cuantitativa y cualitativa se obtuvo información a partir de técnicas de recolección de datos como la observación directa, encuesta y entrevista, las cuales permitieron diagnosticar un bajo rendimiento en el proceso de enseñanza y aprendizaje de vectores, así como también, el poco uso de las TIC en la metodología de enseñanza. Finalmente, para medir la factibilidad de la aplicación de la guía didáctica se usaron pruebas de contenido como prestest y postest los cuales en contraste evidenciaron que el empleo de la guía didáctica tuvo un impacto positivo en el proceso de enseñanza y aprendizaje de vectores, pues los estudiantes presentaron una notable evolución en su rendimiento académico, el nivel de atención y motivación aumentó, así como sus habilidades sociales e intelectuales.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2471
Appears in Collections:Educación en Ciencias Experimentales



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.