Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2472
Title: Lúdica enfocada al aprendizaje significativo de “formulación y nomenclatura de anhídridos” para Segundo de Bachillerato de la Unidad Educativa “Herlinda Toral”
Authors: Duchi Armijos, Martha Karina
González Arévalo, Patricia Belén
metadata.dc.contributor.advisor: Niño Ruiz, Zulay Marina
López González, Wilmer Orlando
Keywords: Aprendizaje significativo
Estrategias lúdicas
Motivación
Anhídridos
Nomenclatura
Meaningful learning
Motivation
Anhydrides
Nomenclature
Motivation
Anhydrides
Nomenclature
Issue Date: 18-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFECE;22
Abstract: This research arises from the context of pre-professional practices in the Herlinda Toral Educational Unit, in which shortcomings were identified in the learning of formulation and nomenclature of non-metallic oxides, due to limited didactics, lack of interest and non-attendance, among others. Thus, the project aims to analyze the effect of the use of playful strategies focused on meaningful learning about formulation and nomenclature of non-metallic oxides for students of Second "B" of BGU of the Herlinda Toral Educational Unit of the city of Cuenca. For the resolution of this problem, we propose the adaptation and application of ludic strategies through board games during 3 sessions. Likewise, for the evaluation of the results, we used participatory observation, content test (pre and post test) to obtain the Student's t-test, documentary analysis, and student satisfaction survey; having as main results the active participation, better academic performance, long-term learning, motivation and interest in learning, use of arguments and examples, among others. Finally, the research concludes by answering the 4 specific objectives, with the idea that the implementation of ludic strategies through board games enhances meaningful learning in students, generating motivation in relation to the subject of Chemistry, and long-term learning.
Description: Esta investigación surge a partir del contexto de prácticas preprofesionales en la Unidad Educativa Herlinda Toral, en el que se identificó falencias en el aprendizaje de formulación y nomenclatura de óxidos no metálicos, debido a la didáctica limitada, falta de interés e inasistencia, entre otros. De este modo, el proyecto tiene como objetivo analizar el efecto del uso de estrategias lúdicas enfocadas en el aprendizaje significativo sobre formulación y nomenclatura de óxidos no metálicos para estudiantes de Segundo “B” de BGU de la Unidad Educativa Herlinda Toral de la cuidad de Cuenca. Para la resolución de esta problemática, se plantea la adaptación y aplicación de estrategias lúdicas mediante juegos de mesa durante 3 sesiones. Así mismo, para la evaluación de los resultados, se utilizó la observación participativa, prueba de contenido (pre y post test), análisis documental, y encuesta de satisfacción al estudiante; analizando los principales resultados estadísticamente a partir de una t de student, obteniendo como efectos la participación activa, mejor rendimiento académico, aprendizaje a largo plazo, motivación e interés por aprender, uso de argumentos y ejemplos, entre otros. Finalmente, la investigación concluye dando respuesta a los 4 objetivos específicos, con la idea de que la implementación de estrategias lúdicas por medio de juegos de mesa potencia un aprendizaje significativo en los estudiantes, generando motivación en relación a la asignatura de Química, y un aprendizaje a largo plazo.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2472
Appears in Collections:Educación en Ciencias Experimentales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC20ECE.pdfTexto completo2,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.