Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2474
Title: Guía didáctica para el proceso de enseñanza-aprendizaje de “hidrocarburos” en tercero de bachillerato de la Unidad Educativa “Herlinda Toral”, año escolar 2021- 2022
Authors: Abad Brito, Kelly Eliana
Guillermo Barrera, Evelyn Rocio
metadata.dc.contributor.advisor: Niño Ruiz, Zulay Marina
Flores Hinostroza, Elizeth Mayrene
Keywords: Estrategias didácticas
Guía didáctica
Hidrocarburos
Metodología
Didactic strategies
Didactic guide
Hydrocarbons
Methodology
Issue Date: 18-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFECE;24
Abstract: The purpose of this project is to analyze the influence of a didactic guide as a tool to improve the teaching and learning process of chemistry concepts in third year students of parallel BGU "A" in Herlinda Toral Educational High School. To accomplish the proposal, the difficulties that students presented during chemistry classes in relation to the subject of hydrocarbon were first diagnosed through surveys, interviews and field diaries. In the same way, the influence of the didactic strategies used by the teacher during the teaching and learning process was determined, for which a synthesis of theoretical references was made. In addition, a pre-test questionnaire was applied and with the results obtained, a didactic guide was developed that allowed strengthening the learning process on the subject of hydrocarbons. Subsequently, the effectiveness of the applied proposal was evaluated through the implementation of a post-test questionnaire. Therefore, it was possible to appreciate that the strategy guide allows students to achieve the learning required in the National Curriculum, complying with the essential evaluation indicators. These indicators include the following concepts: the formation of hydrocarbons, their structure and the type of bond, in addition to their classification as alkanes, alkenes, alkynes and aromatics according to their chemical and physical properties.
Description: El presente proyecto tiene como propósito analizar la influencia de una guía didáctica como herramienta para el mejoramiento del proceso de enseñanza y aprendizaje de hidrocarburos en estudiantes de tercer año de BGU paralelo “A” de la Unidad Educativa Herlinda Toral. Para dar cumplimiento con este objetivo primero se diagnosticó las dificultades que presentan los estudiantes a través de encuestas, entrevistas y diarios de campo, lo que permitió reconocer la deficiencia que presentan en relación al tema de investigación. De la misma manera se determinó la influencia de las estrategias didácticas empleadas por el docente durante el proceso de enseñanza y aprendizaje, para lo cual se realizó una síntesis de referentes teóricos. Además, se aplicó un cuestionario pre test y con los resultados obtenidos se desarrolla una guía didáctica que permitió fortalecer el proceso de aprendizaje en el tema de hidrocarburos. Posteriormente, se evaluó la eficacia de la propuesta aplicada a través de la implementación de un cuestionario post test. Por lo que se puede apreciar que la guía de estrategias permitió que los estudiantes alcancen los aprendizajes requeridos en el Currículo Nacional, cumpliendo con los indicadores esenciales de evaluación. En estos indicadores se engloban los siguientes conceptos: la formación de los hidrocarburos, su estructura y el tipo de enlace, además de su clasificación en alcanos, alquenos, alquinos y aromáticos de acuerdo a sus propiedades químicas y físicas.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2474
Appears in Collections:Educación en Ciencias Experimentales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC27ECE.pdfTexto completo2,41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.