Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2475
Title: Implementación de la plataforma “LMS-Nearpod” para la enseñanza- aprendizaje de Biología en Tercero de Bachillerato de la Unidad Educativa “Herlinda Toral”
Authors: López Fernandez, Erika Johanna
Ortega Guallpa, Jessenia Vanessa
metadata.dc.contributor.advisor: López González, Wilmer Orlando
García Chávez, Arelys
Keywords: Enseñanza-aprendizaje
Gestión de aprendizaje
Teaching-learning
Issue Date: 18-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFECE;25
Abstract: The objective of this degree project is to study the effect of the LMS platform Nearpod in the teaching-learning process of Biology in the subject of Biomes of the world, in the third year of General Unified High School of the Herlinda Toral Educational Unit of the city of Cuenca, because the classes were developed in a magisterial way causing little learning and low interest in students, that is, the teaching strategy was based solely on the dictation and transcription of the subject. For which it was necessary to address variables that allow a broader perspective that can adequately define education, teaching-learning, Information and Communication Technologies (ICT), in addition to the use and management of Learning Management System (LMS) platforms. The methodology applied was based on a socio-critical paradigm with a mixed approach, applied to a sample of 35 students and a teacher assigned to parallel "C". The main techniques used were ethnography, survey and interview, which were used before and after the application of the proposal. The latter consisted of the use and management of the different tools provided by the aforementioned application. The main results were that the students learned about the LMS Nearpod platform, showed interest in the subject, participated actively and achieved significant learning regarding the topic of Biomes. This allows us to conclude that the implementation of the LMS Nearpod platform contributes to the teaching-learning process in the area of Biology.
Description: El presente proyecto de titulación tiene como objetivo estudiar el efecto de la plataforma LMS Nearpod en el proceso enseñanza-aprendizaje de Biología en el tema de Biomas del mundo, en el Tercer año de Bachillerato General Unificado de la Unidad Educativa Herlinda Toral de la ciudad de Cuenca, debido a que las clases se desarrollaban de manera magistral provocando poco aprendizaje y bajo interés en los estudiantes, es decir, la estrategia de enseñanza se basaba únicamente en el dictado y en la transcripción de la materia. Para lo cual fue necesario abordar variables que permitan tener una perspectiva más amplia que pueda definir adecuadamente la educación, la enseñanza-aprendizaje, las Tecnologías de Información y Comunicación (TIC), además del uso y manejo de plataformas Learning Management System (LMS) ó en español Sistemas de Gestión de Aprendizaje. En cuanto a la metodología aplicada se basó en un paradigma sociocrítico con enfoque mixto, aplicado a una muestra de 35 estudiantes y una docente asignada para el paralelo “C". Las técnicas principales que se utilizó fueron la etnografía, encuesta y entrevista, las cuales se usaron antes y después de la aplicación de la propuesta. Esta última consistió en el empleo y manejo de las distintas herramientas que proporciona la aplicación antes mencionada. Como principales resultados se obtuvo que los estudiantes aprendieron sobre la plataforma LMS Nearpod, mostraron interés por la materia, participaron activamente y alcanzaron aprendizajes significativos en cuanto al tema de Biomas. Lo que permite concluir que la implementación de la plataforma LMS Nearpod contribuye al proceso de enseñanza-aprendizaje en el área de Biología.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2475
Appears in Collections:Educación en Ciencias Experimentales

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1. TIC23ECE.pdfTexto completo2,01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.