Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2489
Title: Metodologías activas para la gamificación de la habilidad lingüística comprensión lectora: un estudio de caso en estudiantes del séptimo de EGB 2021- 2022 de la UEVGA
Authors: Andrade Flores, Luis Eduardo
Pizarro Rodríguez, Estefanía Abigail
metadata.dc.contributor.advisor: Fraga Luque, Odalys
Keywords: Habilidad Lingüística
Comprensión lectora
Metodologías activas
Gamificación
Aprendizaje basado en juegos
Tecnologías del aprendizaje
Linguistic ability
Reading comprehension
Active methodologies
Game based learning
Issue Date: 14-Apr-2022
Publisher: Universidad Nacional de Educación
Series/Report no.: TFEB-PLL;72
Abstract: In the present investigative work, active methodologies are presented: gamification and Game-Based Learning to contribute to the development of the linguistic ability "reading comprehension" in the seventh grade of EGB of the Unidad Educativa Víctor Gerardo Aguilar. The problem identified is the lack of methodologies that encourage the participation and protagonist of the student in the teaching-learning process of Language and Literature for the development of the linguistic ability "reading comprehension". It was diagnosed using the participant observation technique and the instruments: field diaries and observation guide. Therefore, the following question was raised: How to contribute to the learning of the linguistic ability reading comprehension in students of seventh of EGB of the UEVGA? The objective that is proposed is to design activities for the gamification of linguistic ability: reading comprehension based on active methodologies. The research methodology has a qualitative approach, with a socio-critical paradigm that is based on self-reflection and a descriptive case study method, in addition to a series of techniques and instruments for collecting information. Two interviews, one diagnostic and the other focused on gamified activities, were carried out with the EGB seventh-year teacher, and a documentary analysis, observation guides, a pre-test and a post-test were also applied. It should be said that all these techniques and instruments depended on participant observation to be developed and were applied with the objective that the research has scientific and proven support. The main conclusion of the research is that the application of active methodologies, such as gamification and ABJ, contribute to the development of linguistic competence: reading comprehension.
Description: En el presente trabajo investigativo se presentan a las metodologías activas: gamificación y el Aprendizaje Basado en juegos para contribuir al desarrollo de la habilidad lingüística “comprensión lectora” en el séptimo grado de EGB de la Unidad Educativa Víctor Gerardo Aguilar. El problema identificado es la carencia de metodologías que fomenten la participación y protagonismo del estudiante en el proceso de enseñanza – aprendizaje de la Lengua y Literatura para el desarrollo de la habilidad lingüística “comprensión lectora”. Se diagnosticó mediante la técnica de la observación participante y los instrumentos: diarios de campo y guía de observación. Por lo cual se planteó la siguiente pregunta: ¿Cómo contribuir al aprendizaje de la habilidad lingüística comprensión lectora en estudiantes de séptimo de EGB de la UEVGA? El objetivo que, se propone es diseñar actividades para la gamificación de la habilidad lingüística: comprensión lectora fundamentadas en las metodologías activas. La metodología de la investigación tiene un enfoque cualitativo, con un paradigma socio crítico que se basa en la autorreflexión y un método de estudio de caso descriptivo, se une además una serie de técnicas e instrumentos para la recolección de información. Se realizó al docente de séptimo año de EGB, dos entrevistas una de diagnóstico y otra enfocada en las actividades gamificadas, también se aplicó: un análisis documental, guías de observación, un pretest y un post-test. Cabe decir que todos estas técnicas e instrumentos dependían de la observación participante para ser desarrolladas y se aplicaron con el objetivo de que la investigación tenga una sustentación científica y probada. Como principal conclusión de la investigación tenemos que, la aplicación de las metodologías activas, como la gamificación y el ABJ contribuyen al desarrollo de la competencia lingüística: comprensión lectora.
URI: http://repositorio.unae.edu.ec/handle/123456789/2489
Appears in Collections:Itinerario en Pedagogía de la Lengua y Literatura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TIC45EB .pdfTexto completo13,91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.